A fi sau a nu fi legata: ce schimbari aduce ultimul episod din saga impozitului pentru microintreprinderi
Este deja un truism zicerea mediului de afaceri din Romania – si, in egala masura, a profesionistilor in consultanta, cum ca nu ar strica putina predictibilitate atunci cand vorbim de schimbari fiscale. Si totusi, de ceva vreme, asistam la o cursa cu obstacole in ceea ce priveste incadrarea companiilor care pot aplica impozitarea pe veniturile microintreprinderilor.
La finalul anului trecut, o ordonanta privind masuri fiscal-bugetare (OUG 115) introducea o serie de modificari importante. Printre ele, o prevedere ce s-a dorit a fi o clauza antiabuz in ceea ce priveste fragmentarea artificiala a activitatilor in scopul optimizarii obligatiilor fiscale.
Concret, pentru aplicarea conditiei referitoare la plafonul de 500.000 euro aferent veniturilor obtinute la sfarsitul anului de catre o microintreprindere, legiuitorul a simtit necesar sa vina cu un concept nou, inexistent in fiscalitate, acela de „intreprinderi legate”.
Ca sa explice ce sunt aceste intreprinderi legate, Guvernul ne-a trimis la dispozitiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
Primul obstacol pentru cei care vor sa ramana microintreprindere si in 2024
In consecinta, prin raportare la veniturile obtinute pana la 31 decembrie 2023, contribuabilii care doreau sa isi pastreze statutul de microintreprindere si in anul 2024 aveau de surmontat un obstacol serios. Asta deoarece trimiterea la reglementarile Legii nr. 346/2004 facea foarte dificila respectarea clauzei antiabuz recent introdusa.
Motivul: scopul Legii nr. 346/2004 este cu totul altul, pentru ca legislatia respectiva a avut izvorul in reglementarile la nivelulul UE privind dreptul concurentei. Or, pastrarea in legislatie a acestor criterii fara nicio indrumare minima in legislatia fiscala era de natura sa atraga dificultati in ceea ce priveste interpretarea si aplicarea, atat pentru un contribuabil de buna de credinta, cat si pentru echipele de inspectie fiscala.
Pe ultima suta de metri, legiuitorul a realizat dificultatea creata de masura legislativa si tocmai a modificat legislatia, printr-o noua ordonanta de urgenta (OUG 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative), publicata in MO Partea I nr. 274 din 29 martie 2024 si intrata in vigoare incepand cu 29 martie 2024, la inceput de weekend, actul normativ fiind accesibil in Monitorul Oficial a doua zi.
Asa se face ca avem acum o noua definitie a „intreprinderile legate”, care implica detinerea si/sau controlul direct sau indirect la nivelul persoanelor juridice romane in procent de peste 25%. Acelasi procent e intalnit si la criteriul de limitare a numarului de societati care pot aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor, si anume una singura.
In acelasi timp, se adauga si o conditie noua: daca se dovedeste ca o persoana juridica detine sau controleaza o societate in procent de peste 25%, avem obligatia de a cumula veniturile obtinute de aici cu veniturile din activitati independente, pentru a afla daca e respectata conditia privind plafonul de 500.000 euro si, de aici, daca se pastreaza optiunea de impozitare ca microintreprindere.
Tradus intr-o speta concreta, daca un asociat al unui SRL isi desfasoara activitatea si pe un PFA, si daca detine mai mult de 25% in SRL-ul respectiv, legea il obliga sa adune suma veniturilor obtinute in SRL cu suma veniturilor obtinute de PFA si sa se raporteze la plafonul de 500.000 euro.
Si aici avem insa o nuanta in ceea ce priveste clarificarea conceptului de detinere/control indirect. Chiar si asa, forma actuala a legii ajuta ceva mai mult la claritatea analizei si putem incadra situatiile in care se afla contribuabilii cu speranta ca obstacolul asezat in fata noastra de legiuitor poate fi depasit.
Problema aplicarii retroactive ramane
Cu toate acestea, ca sa pastram specificul romanesc in ceea ce priveste tehnica legislativa, masura recent modificata ridica o problema serioasa de aplicare retroactiva. Testul indeplinirii plafonului de 500.000 euro se efectueaza asupra datelor de la 31 decembrie 2023, desi, atunci cand a fost publicata OUG 31/2024, mai erau doua zile lucratoare – vineri si luni – pana la termenul de depunere a optiunii.
Totodata, Guvernul ofera si doua analgezice ca sa mai calmeze supararea contribuabililor. Termenul de depunere a optiunii privind aplicarea regimului de impozitare pentru microintreprinderi se extinde pana la 15 aprilie inclusiv, iar contribuabilii care au depus deja optiunea pana la intrarea in vigoare a actului normativ au posibilitatea sa depuna o noua declaratie de mentiuni (formularul D700).
La final, daca am fi fost pasionati de pariuri si ne jucam sansele de a pastra sau nu regimul de impozitare pentru microintreprinderi pentru anul 2024, am putea spune ca statul ne-a oferit suficienta andrenalina sau dopamina, depinde din ce unghi privim analiza situatiei de a fi sau a nu fi societati legate.
Nu ne ramane decat sa nutrim, totusi, speranta ca data viitoare guvernantii se vor gandi de doua ori, sau macar ca vor initia o consultare publica in timp util, inainte sa lege sau dezlege chestiuni de fiscalitate cu impact major asupra mediului de afaceri.