Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for talented versatile attorneys

Cumpanasu Partners is currently expanding its cons...

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 150 vizitatori și nici un membru online

GenAI - reticenta versus oportunitate: La ce se asteapta liderii companiilor din Romania

Inteligenta Artificiala Generativa (GenAI) va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurenta pe piata si va necesita abilitati noi pentru cei mai multi angajati. Aceasta este opinia majoritara a liderilor de companii din Romania, dupa cum ne arata sondajului PwC CEO Survey 2024, desi adoptarea si integrarea strategica a GenAI in companiile din Romania este inca limitata.

Doar unu din patru directori executivi din tara noastra afirma ca GenAI a fost adoptata in cadrul propriei companii in ultimele 12 luni si 18% spun ca organizatia si-a revizuit strategia in domeniul tehnologiei in contextul GenAI.

Observam ca asteptarea chiar si pe termen scurt este ca GenAI sa le influenteze afacerile, insa nu sunt prea siguri cum anume si in ce masura. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din Romania considera ca, in urmatoarele 12 luni, GenAI va contribui la imbunatatirea calitatii propriilor produse si servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimeaza acelasi lucru.

Daca ne uitam la beneficiile pe care le preconizeaza, cei mai multi mizeaza pe o eficientizare a propriului timp de lucru, pe o crestere a eficientei angajatilor si o crestere a profitabilitatii. In ce priveste impactul asupra fortei de munca pare ca GenAI va duce la disparitia unor locuri de munca, dar si la crearea unora noi: 57% estimeaza numar constant de angajati,  22% o reducere cu 5% sau mai mult si 10% o crestere.

Pe de alta parte, riscurile nu pot fi neglijate, fiind anticipata o amplificare a riscurilor de securitate cibernetica, dezinformare, dar si de raspundere legala si reputatie.

Fara indoiala, in ultimul an GenAI a urcat in topul prioritatilor de pe agenda directorilor generali, insa ramane de vazut in ce masura organizatiile vor face pasii necesari pentru valorificarea beneficiilor acestei tehnologii.

Ce industrii si sectoare pot beneficia cel mai mult de GenAI?

Pana in prezent, o mare parte din atentia acordata GenAI s-a concentrat pe identificarea reducerilor de costuri, mai degraba decat pe oportunitatile de crestere. Acest lucru poate reflecta nesiguranta cu privire la potentialul deplin al tehnologiei, precum si un raspuns prudent la conditiile economice actuale. GenAI a cunoscut deja multe povesti de succes, dar experimentarea si inovarea prin natura lor inseamna si ca, in multe cazuri, va esua.

O analiza realizata de strategy&, departamentul de strategie al retelei globale PwC, a identificat oportunitatile GenAI si a evaluat potentialul de schimbare intr-o serie de industrii.

Industria farmaceutica, alaturi de sectorul bancar, media si tehnologia se numara printre sectoarele cu cele mai mari oportunitati imediate de a crea valoare. Spre exemplu, in sectorul bancar si de asigurari, in care costurile de operare sunt ridicate, eficienta este cel mai frecvent mentionat beneficiu legat de GenAI. Acest lucru contrasteaza cu sectorul farmaceutic si cel media, unde peste 50% din beneficii vor proveni din oportunitatile noi de crestere a veniturilor. In sectorul divertismentului si media (E&M), de exemplu, GenAI poate fi un instrument creativ puternic, ajutand la producerea de continut, inclusiv text, imagini, audio si video. De asemenea, permite o personalizare mai profunda prin analiza comportamentelor si preferintelor publicului. Pe masura ce calitatea, cantitatea si natura continutului se schimba, generand noi modele de preturi si de implicare a clientilor, modelele de afaceri vor fi perturbate in mod semnificativ. Acest lucru va afecta peisajul competitiv, deoarece costurile in scadere dau nastere unor noi jucatori – in timp ce aceia care detin cea mai valoroasa proprietate intelectuala (PI) vor putea obtine crestere de venituri si cota de piata.

In toate industriile, majoritatea cazurilor de utilizare identificate pana in prezent vor fi probabil adoptate cu ajutorul aplicatiilor GenAI ale unor terti sau vor fi integrate in platforme de afaceri precum ERP sau CRM. Valoarea cazurilor de utilizare personalizate, care utilizeaza date sau algoritmi privati, trebuie sa fie evaluata din punct de vedere al beneficiilor financiare, deoarece acestea costa adesea mai mult pentru a fi create si pot ajunge mai greu pe piata.

Industriile cu o componenta puternica de cercetare si dezvoltare, precum si cele in care creativitatea si analiza datelor creeaza valoare au in acest moment exemple foarte convingatoare de utilizare a GenAI. Dar toate industriile, chiar si cele cu cazuri mai putin iminente de investitii ar trebui sa se pregateasca pentru GenAI. Aceasta pregatire se va transforma intr-un avantaj competitiv pe masura ce tot mai multe industrii vor fi perturbate de aceasta tehnologie.

Intelegerea implicatiilor strategice ajuta la stabilirea si prioritizarea oportunitatilor prezentate de GenAI, care variaza de la transformarea implicarii clientilor, cresterea productivitatii, imbunatatirea competitivitatii si reducerea decalajului de digitalizare, pana la optimizarea fortei de munca si a lanturilor de aprovizionare. Tehnologia este testata in multe organizatii, in mod formal si informal, dar companiile trebuie sa isi stabileasca directia si strategia, pentru ca au nevoie de o infrastructura scalabila si sigura.

Autor: Dinu Bumbacea (foto), Country Managing Partner PwC Romania

Catalog

AFCAR 2024 cop1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

Kapital Minds logo portal

 

 

 

Relians logo portal

 

 Modular Services logo alb portal

 

 

 

YXS Avalana logo portal 25

 

 

Vialto logo portal bun

 

 

Dynamic Learning logo bun portal

 

Vertik logo nou portal

 

 

 

Auditcont Exal logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trusted Advisor logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accace logo 23

 

 

 

 

 

Wolftheiss logo 23

 

 

 

 

 

 Bondoc logo 2025 portal

 

 

 

 

 


 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF logo 2023 portal

 

Consult Afaceri logo portal

 

 


Valoria logo2 

 

 

  

 

 

   

 

 

 

     

prospect logo

 

 

Copyright © 2025 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.