De la 1 ianuarie 2025, Romania va intra complet in spatiul Schengen. La ce trebuie sa fie atenti transportatorii si operatorii economici?
Mult asteptata decizie de intrare a Romaniei si Bulgariei in spatiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025 va crea avantaje semnificative pentru transportul de marfuri intraunional si nu numai. In prezent, zona Schengen este formata din 29 de tari (25 de State Membre UE si tarile EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia).
Romania si Bulgaria si-au indeplinit cu succes procesul de evaluare Schengen prevazut in Tratatele lor de aderare, luand toate masurile necesare pentru a asigura aplicarea partilor relevante ale acquis-ului Schengen.
Odata cu intrarea completa a Romaniei in Schengen, se vor elimina timpii de asteptare la frontierele cu Ungaria si Bulgaria. In prezent, media de asteptare a camioanelor la cele doua frontiere este de 180 de minute.
A face parte dintr-o zona fara controale la frontierele interne inseamna ca tarile
- nu efectueaza controale la frontierele lor interne, cu exceptia cazurilor de amenintari specifice;
- efectueaza controale armonizate la frontierele lor externe, pe baza unor criterii clar definite.
Drept urmare, avand in vedere libera trecere prin frontiere, atat transportatorii, cat si operatorii economici vor trebui sa acorde o atentie mult mai mare celorlalte obligatii ce le revin, in functie de tipul de marfuri transportate care presupun anumite formalitati in avans. De exemplu:
• controale sanitar veterinare – obtinerea vizelor necesare in sistemul TRACES (in cazul alimentelor);
• codul UIT generat prin sistemul RO e-transport pentru transportul intra-Unional;
• licente de transfer intraunional pentru produse cu dubla-utilizare (i.e. care pot avea atat o utilizare civila, cat si militara).
Reamintim ca obligatiile precum cele din exemplul de mai sus pot crea neplaceri, daca nu sunt efectuate la timp, precum blocarea mijloacelor de transport/ marfurilor la punctul de destinatie in lipsa avizelor luate din frontiere, contraventii si intarzieri in lantul logistic de aprovizionare, ajungand chiar pana la confiscarea marfurilor. Prin comparatie, in prezent asemenea sincope pot fi identificate inainte de trecerea frontierei de catre reprezentantii autoritatilor (e.g. vama etc), evitand implicatii potential mai grave dupa trecerea acesteia. In viitor, acest „ajutor” nu va mai fi disponibil.
In concluzie, recomandarea noastra pentru transportatori/ operatori economici ar fi re-evaluarea obligatiilor ce le revin la frontiera din perspectiva Schengen si actualizarea procedurilor necesare pe flux in acest sens, astfel incat de la 1 ianuarie 2025 sa beneficieze din plin de zona Schengen.
Autori: Mihai Petre (foto stanga sus), Director, Comert international, EY Romania si
Cosmin Dinca (foto dreapta), Manager, Comert international, EY Romania