EY Consumer Index Romania 2024: Presiunile financiare ale romanilor redefinesc prioritatile lor de consum
• Preocupari majore: peste doua treimi dintre respondenti (70%) au indicat rezultatul alegerilor politice ca fiind cea mai importanta preocupare, urmata de cresterea costului vietii si mersul economiei
• Economisire si sustenabilitate: majoritatea romanilor au declarat ca au grija sa nu iroseasca mancare (89%) si vor sa faca economii (79%)
• Pesimism in crestere: romanii sunt mai pesimisti in 2024 comparativ cu 2023, 67% dintre respondenti considerand ca situatia economica se va inrautati, o crestere cu 7 puncte procentuale fata de anul precedent
Peste jumatate dintre respondenti (56%) sunt preocupati de cresterea costurilor pentru energie electrica, gaz si apa. Accesul la asistenta medicala de calitate (54%) si posibilitatea de a gasi un loc de munca (52%) sunt alte preocupari importante. De asemenea, 48% din respondenti sunt ingrijorati de cresterea impozitelor si a costului alimentelor, iar 40% cred ca nu vor putea cumpara o casa in viitorul apropiat.
Majoritatea tinerilor cu varste intre 18 si 30 de ani sunt cel mai ingrijorati ca nu vor putea cumpara o locuinta fara ajutor financiar. Surprinzator, 81% dintre tinerii intre 18 si 24 de ani sunt extrem de preocupati de rezultatul alegerilor politice, iar 83% sunt ingrijorati de cresterea costului vietii. In ceea ce priveste evolutia economiei nationale, 68% dintre respondentii intre 51 si 65 de ani sunt ingrijorati de viitorul acesteia.
Georgiana Iancu (foto), Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte si liderul sectorului de Retail si Produse de Consum, EY Romania, a rezumat astfel concluziile studiului EY Consumer Index derulat in perioada noiembrie-decembrie a acestui an: „In 2024, starea de pesimism a romanilor s-a accentuat, atat in ceea ce priveste situatia financiara personala, cat si economia nationala. Daca in 2023, principala ingrijorare era legata de cresterea preturilor si a costului vietii din cauza inflatiei, in 2024, 70% dintre respondenti sunt preocupati de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia Romaniei. Alte ingrijorari majore includ cresterea costului vietii (68%) si mersul economiei (61%)”.
Principalele tendinte de consum in 2024
In 2024, romanii manifesta o atentie sporita pentru a nu irosi mancarea, procentul celor care adopta acest comportament crescand semnificativ de la 80% anul trecut, la 89%. De asemenea, 61% dintre respondenti nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinte in moda, iar 58% prefera sa repare lucrurile in loc sa le inlocuiasca. Cat priveste marcile, 39% dintre respondenti considera ca marcile nu sunt foarte importante in deciziile lor de cumparare.
In ceea ce priveste reducerea cheltuielilor, accesoriile de moda (68%), electronicele de consum (59%) si jucariile sau gadgeturile (58%) sunt principalele categorii vizate. In contrast, imbracamintea, incaltamintea si produsele de frumusete si cosmetice sunt mai putin vizate pentru economisire.
In timp ce respondentii cu varste sub 30 de ani doresc sa isi reduca achizitiile pentru a economisi bani, cei din categoria de varsta de peste 51 de ani tind sa cumpere mai putin, rationalizandu-si nevoile de consum.
Comparativ cu anul trecut, mai multi respondenti intentioneaza sa adopte o atitudine mai prudenta fata de consum si sa isi reduca cheltuielile. Totusi, in anumite domenii, estimarile consumatorilor arata ca acest lucru nu va fi posibil, din cauza cresterilor anticipate ale costurilor, in special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) si imbracaminte-incaltaminte (23%). In plus, respondentii prevad cheltuieli mai mari pentru vacante si sarbatori (41%), activitati recreative (27%) si cadouri sau donatii caritabile (26%).
Reducerea cheltuielilor vizeaza categorii precum mobilier sau electrocasnice (43%), gustari si snacks-uri (41%), mancare de la restaurant (39%), articole de lux (39%) sau echipamente sportive (32%).
Consumatorii sunt din ce in ce mai deschisi sa cumpere produse marca proprie oferite de retaileri din categoriile de alimente proaspete (64%), ingrijirea casei si a gospodariei (53%) si alimente ambalate (51%). In contextul cresterii generale a preturilor, 62% dintre respondenti considera ca produsele marca proprie ii ajuta sa economiseasca bani. Totusi, interesul pentru imbracaminte, incaltaminte si accesorii marca proprie a retailerilor a scazut semnificativ, de la 36% anul trecut la doar 26% in prezent.
Aproape doua treimi dintre respondenti (64%) au observat ca unele marci au redus dimensiunile pachetelor, mentinand insa preturile constante sau chiar crescandu-le. Acest fenomen, cunoscut sub denumirea de shrinkflation, influenteaza perceptia consumatorilor. In acest context, interesul pentru evenimentele de cumparaturi, precum Black Friday sau Valentine's Day a crescut, atingand 60% in acest an, comparativ cu 51% anul trecut. Aceasta sugereaza o dorinta mai mare de a profita de reduceri si oportunitati de economisire.
Cumparaturile exclusiv online au castigat popularitate, fiind preferate de 50% dintre respondenti in timpul ultimului eveniment major de reduceri, cu o crestere de 4% fata de anul anterior. La ultimul mare eveniment de cumparaturi, majoritatea respondentilor (32%) au declarat ca au cheltuit aproximativ la fel ca in anii anteriori; totusi, 27% au raportat cheltuieli mai mari, iar 24% au cheltuit mai putin.
Pentru perioada sarbatorilor si vacantelor din decembrie si ianuarie, 39% dintre respondenti se asteapta sa cheltuiasca aproximativ la fel ca anul trecut, iar 37% prevad cheltuieli mai mari.
Pesimism generalizat
Romanii manifesta, in general, un nivel ridicat de pesimism, aceasta trasatura fiind evidentiata in numeroase studii sociale si economice. Este pentru prima data in ultimii trei ani cand sondajul anual EY Romania releva clar capitolele la care respondentii au bifat, in proportii semnificative, optiunea „ingrijorat”.
Doua treimi (67%) dintre respondenti se tem ca situatia economica se va inrautati, ceea ce reprezinta o crestere de 7% fata de anul precedent. In ceea ce priveste locurile de munca, 60% dintre respondenti estimeaza ca situatia va ramane neschimbata in 2025, ceea ce sugereaza asteptari scazute privind imbunatatirea pietei muncii. De asemenea, in 2024, peste jumatate dintre respondenti (59%) se declara extrem de ingrijorati de conflicte si razboaie externe.
„Asteptarile privind cresterile de taxe si impozite, inflatia in ascensiune, deficitul bugetar care depaseste limitele acceptate de Uniunea Europeana si majorarea constanta a preturilor la produsele de baza contribuie la un climat tot mai ingrijorator. Toate aceste aspecte, coroborate cu tensiunea specifica unui an electoral, vin sa explice pesimismul accentuat resimtit de romani”, concluzioneaza Georgiana Iancu.