Mana de ajutor pentru autoritatile locale din partea Parlamentului Romaniei in domeniul urbanismului
Parlamentul Romaniei a adoptat recent Legea 124/2024 prin care se permite autoritatilor locale sa prelungeasca pana la data de 31 decembrie 2026 planurile urbanistice generale elaborate si aprobate pana in anul 2003. Legea 124/2024 a intrat in vigoare pe data de 10 mai 2024 si are ca obiect aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 33/2023 privind prorogarea unor termene in domeniul urbanismului si al constructiilor.
Preocuparile forului legislativ si ale celui executiv in materia documentatiilor de urbanism nu reprezinta o noutate. Dimpotriva, primele semne de preocupare au aparut inca din anul 2011, cand a fost adoptata Ordonanta de Urgenta nr. 7/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul si a introdus posibilitatea prelungirii termenului de valabilitate a planului urbanistic general existent si cu risc de "expirare" pana la intrarea in vigoare a noului plan urbanistic general; totusi, o astfel de prelungire nu putea depasi 2 ani de la data depasirii termenului de valabilitate a planului de urbanism initial. Acest termen maxim de 2 ani a fost ulterior modificat prin acte normative succesive la 3, 5 si chiar 10 ani, pana cand a fost finalmente eliminat din lege. In prezent, incepand cu data de 28 iunie 2018 (respectiv data intrarii in vigoare a Ordonantei de Urgenta nr. 51/2018 pentru modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul si prorogarea unor termene), art. 46 alin. (11) din Legea nr. 350/2001 prevede ca termenul de valabilitate a planului urbanistic general se prelungeste, pe baza de hotarare a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pana la intrarea in vigoare a noului plan urbanistic general, cu conditia initierii demersurilor de elaborare/actualizare a planului urbanistic general inainte de expirarea termenului de valabilitate.
Se impune precizarea ca prevederile citate mai sus au fost/sunt aplicabile planurilor urbanistice generale elaborate si aprobate ulterior anului 2003 intrucat, prin Ordonanta de Urgenta nr. 85/2012 pentru modificarea alin. (13) al art 46 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul a fost adoptata o prevedere speciala cu privire la planurile urbanistice generale elaborate si aprobate pana in anul 2003. Astfel, s-a permis autoritatilor locale sa prelungeasca termenul de valabilitate a acestor planuri urbanistice generale pana cel tarziu la data de 30 decembrie 2015, indiferent daca a fost sau nu initiata procedura de elaborare/actualizare a noului plan urbanistic general; cu privire la aceste planuri urbanistice generale prelungirea valabilitatii putea depasi termenul maxim de 3 ani aplicabil la data respectiva in cazul celorlalte planuri urbanistice generale (respectiv cele elaborate si aprobate dupa anul 2003).
Adoptarea fiecarui act normativ in aceasta materie a fost justificata de forul legislativ si de cel executiv prin faptul ca mai mult de 40% dintre unitatile administrative-teritoriale aveau depasite termenele de valabilitate ale planurilor urbanistice generale, in principal din cauza lipsei resurselor financiare necesare pentru elaborarea unora noi. S-a mai justificat si ca era necesar ca autoritatile locale sa aiba toate instrumentele de gestionare durabila si competitiva a teritoriului localitatilor, precum si necesitatea evitarii masurilor neatractive care ar putea indeparta investitorii. Astfel, s-a subliniat faptul ca nefinalizarea planurilor urbanistice generale ar conduce la intarzieri sau blocaje in domeniul autorizarii executarii lucrarilor de constructii pentru investitii publice si private, cu efecte negative inclusiv asupra dezvoltarii economice si a crearii de noi locuri de munca.
Insa derogarea de la regulile generale in ceea ce priveste prelungirea termenului de valabilitate a planurilor urbanistice generale elaborate si aprobate pana in anul 2003 nu pare sa fi fost de real ajutor pentru autoritatile locale, din moment ce acet termen a fost extins ulterior nu o singura data, ci chiar de trei ori: prima data pana la data de 30 decembrie 2018, a doua data pana la data de 31 decembrie 2023 si ultima data pana la data de 31 decembrie 2026 (prin Ordonanta Guvernului nr. 33/2023, aprobata prin Legea 124/2024).
Rezulta astfel ca, in prezent, in afara de unele situatii de exceptie in care au fost adoptate si implementate noi planuri urbanistice generale (cum ar fi cazul Municipiului Timisoara), cele mai multe dintre unitatile administrative-teritoriale sunt guvernate de planuri urbanistice generale foarte vechi, care sunt in mod evident depasite de realitatile economice si sociale actuale. Chiar si Bucurestiul se afla in aceasta situatie, avand planul urbanistic general adoptat in anul 2000. Cei aproximativ 10 ani de la adoptarea prevederii speciale cu privire la planurile urbanistice generale elaborate si aprobate pana in anul 2003 si de prelungiri succesive de termene arata incapacitatea autoritatilor locale si gradul redus de implicare al lor in elaborarea/actualizarea planurilor urbanistice generale si in atragerea resurselor financiare pentru acest scop, inclusiv fonduri din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), precum si disfunctionalitati in colaborare inter-institutionala la nivelul autoritatilor Statului.
Este inutil sa mai mentionam faptul ca planuri ubanistice generale actualizate, care ar corespunde reglementarilor si nevoilor sociale si economice actuale, ar contribui la o dezvoltare durabila a industriei constructiilor din Romania si atragerea investitiilor, cu efecte benefice atat pe plan local, cat si pe plan national.
Chiar in Expunerea de Motive pentru adoptarea Legii nr. 124/2014, Prim-Ministrul Romaniei a subliniat faptul ca, din anul 2003 pana in prezent, legislatia incidenta atat in domeniul urbanismului, cat si in domeniile conexe, precum cadastru, mediu, patrimoniu natural si cultural, infrastructura de transport, infrastructura energetica, telecomunicatii, etc., a suferit modificari majore, astfel ca documentatiile mai vechi de anul 2003 nu mai pot corespunde integral prevederilor legale, fiind imperios necesara actualizarea acestora. Cu toate acestea, fata de riscul intervenirii de intarzieri sau blocaje in domeniul autorizarii executarii lucrarilor de constructii pentru investitii publice si private in absenta unor documentatii de urbanism valabile, Prim-Ministrul Romaniei a propus Parlamentului Romaniei aprobarea prin lege a Ordonantei Guvernului nr. 33/2023, prin care termenul de valabilitate a planurilor urbanistice generale adoptate anterior anului 2003 sa poata fi extins pana la data de 31 decembrie 2026.
Avand in vedere toate aceste consideratii, ne punem intrebarea daca toate aceste prorogari legislative reprezinta o reala mana de ajutor din partea autoritatilor de la nivel central pentru cele de la nivel local. Oare abordarea nu ar fi trebuit sa fie diferita? De exemplu, prin simplificarea birocratiei din procedura de adoptare a documentatiilor de urbanism sau prin instruirea autoritatilor locale pentru a fi mai familiare cu procedurile aplicabile, inclusiv cele legate de atragerea resurselor financiare in acest scop. In orice caz, speram ca aceasta sa fie ultima prorogare a acestui termen si sa intram in anul 2027 cu planuri urbanistice moderne, care sa creeze premisele unei dezvoltari durabile la nivel local.
Autori:
Roxana Roman (foto stanga), Avocat Partener, Coordonator al Practicii de Drept Imobiliar si al Constructiilor, Wolf Theiss
Dana Toma (foto centru), Counsel, Drept Imobiliar si al Constructiilor, Wolf Theiss
Ana-Maria Mustatea (foto dreapta), Avocat, Drept Imobiliar si al Constructiilor, Wolf Theiss