Politica de management al creditului comercial
In Romania, creditul comercial a fost in crestere, din doua motive:
• este accesibil si flexibil
• foarte multe afaceri nu sunt bancabile, adica nu sunt finantabile de catre o institutie financiara.
Daca in 2007 raportul intre creditul comercial si cel bancar era 2.19, in 2017 acesta a crescut la 3 si durata medie de incasare a creantelor aproape s-a dublat (de la 60 la 112 zile). Avand in vedere inflatia, creditul comercial impacteaza semnificativ rezultatul financiar.
In calitate de furnizor, IMM-urile au o provocare reala pe subiectul gestionarii creantelor, si pot spune din experienta ca am vazut multe afaceri in crestere, coplesite de aceasta activitate, lipsita de structura si procedurare, dar si de un mod de implementare solid.
Implementarea Politicii de Management al Creditului Comercial este obligatorie in orice afacere care are bani in piata, din doua perspective principale:
1. Orice intarziere in colectare pune presiune pe cash-flow. Decalajele pot duce la blocaj daca nu exista o "rezerva" in cash-flow, pe metoda prudentei, pe baza experientei ajustate cu conditiile actuale. Acest punct are un impact important pentru companiile care au un ciclu de conversie a banilor negativ (care isi platesc mai repede furnizorii decat reusesc sa incaseze de la clienti). Daca avem un capital de lucru gresit dimensionat / la limita finantarii disponibile este necesar sa implementam un cash-flow dinamic, ajustat in timp real, pe principii de materialitate. Monitorizarea permanenta a comportamentului de plata al clientilor este o componenta a activitatii de management al creditului comercial. Aceasta se face impreuna de catre responsabilul de credit management, impreuna cu agentii de vanzari sau responsabilul comercial, care aduc informatie actualizata din teren, in mod proactiv.
2. Orice incident in colectare pune presiune pe rezultat. Din experienta noastra, in bilanturile IMM-urilor exista linii de creante-clienti incerte, care ar trebui eliminate, prin constituirea de provizioane, adica recunoasterea cheltuielii. In aceste situatii financiare rezultatul, respectiv capitalurile proprii sunt supra-dimensionate.
Cine stabileste Politica de Management al Creditului Comercial?
Abordarea corecta este cea interdisciplinara si este necesar un arbitraj intre departamentul comercial si cel financiar.
In practica, durata creditului comercial este o parghie importanta in procesul de vanzare, mai ales catre beneficiari din anumite industrii cu ciclu lung de productie (agricultura, productie, constructii).
In acelasi timp intervine calculul financiar-strategic, care sa incadreze rezultatul in limitele de profitabilitate tintite de asociatii, cu minimizarea riscului sau incadrarea in limitele acceptate, si avand in vedere capacitatea de finantare a companiei.
Simulatorul de Business (instrument marca Trusted Advisor) actioneaza ca un buget dinamic, in rutina de management si raportare financiara si are scopul sa recalibreze ipotezele periodic, in functie de deciziile noi de business, de rezultatele obtinute deja si de conditiile/previziunile macroeconomice/din industrie/piata. Implementarea acestui instrument sustine activitatea definire a Politicii de Management al Creditului Comercial.
Elementele unei Politici eficiente de Management al Creditului Comercial sunt:
- categoriile de clienti, in functie de risc - recomandam implementarea unui sistem scoring
- expunerea maxima (cifra de afaceri) pe fiecare categorie de clienti
- perioada de credit standard si garantiile comerciale
- % de discount acordat pentru plata cash sau inainte de termenul standard
- intarzierea maxima acceptata
- penalitatile contractuale in cazul intarzierilor
- situatiile derogative si procedura de aplicat (de exemplu, ce procedura aplicam la depasirea expunerii pentru un client si care este depasirea maxima care poate fi acordata, cu ce garantii suplimentare, pe ce perioada)
- actiunile de implementat: inainte de scadenta si la termene succesive, insotite de documentatie si automatizare, in masura in care este posibil.
Din punct de vedere financiar, Pretul unui bun/serviciu ar trebui sa difere in functie de perioada de credit. Finantarea include doua componente de cost: dobanda si asigurarea de risc, ambele cresc odata cu cresterea termenului de plata. Acestea se regasesc in cheltuieli si este normal sa fie recuperate prin transfer in pret, pentru a avea un control pe marja bruta. In realitate lucrurile nu stau asa. Este important ca managementul financiar sa convinga oamenii de vanzari cat de important este sa aiba grija de resursele companiei. Creditul comercial este o resursa scumpa. Bine de stiut, de exemplu, care este impactul unui discount de 5% in marja, respectiv ce vanzari suplimentare compenseaza acest discount, pentru a mentine marja bruta.
Trusted Advisor Strategy & Finance ofera servicii integrate de contabilitate si management financiar si ajuta companiile sa aiba strategii financiare sanatoase si clare.
Ioana Arsenie (foto) este profesionist in finante cu experienta de peste 20 de ani in roluri strategice, board advisor si fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicatia de raportare financiara si bugetare digitalizata pentru IMM-urile care vor sa depaseasca un milion de euro.
Mai multe info https://trustedadvisor.ro/ si https://ioanaarsenie.ro/