Accace: De ce poate dura chiar si mai mult de 2 ani sa iti recuperezi TVA-ul in Romania si ce optiuni au companiile
In Romania, pentru societatile straine inregistrate in scopuri de TVA, dar fara un sediu permanent sau un sediu fix, procesul de recuperare a taxei pe valoare adaugata poate dura mai mult de 2 ani de la momentul solicitarii. Pe de alta parte, pentru societatile romanesti, perioada de solutionare a controalelor fiscale ce au ca scop recuperarea TVA-ului, atinge in medie 180 de zile de la depunerea cererii si inceperea inspectiei fiscale, desi termenul de solutionare este de maxim 90 de zile, potrivit Codului de procedura fiscala. Acacce Romania a analizat intregul demers prin care trec companiile romanesti si cele straine pentru a-si recupera taxa pe valoarea adaugata din partea autoritatilor.
Durata recuperarii TVA pentru companiile straine versus companiile romanesti
Pentru companiile nerezidente inregistrate in scopuri de TVA in tara noastra, dar care nu au aici o prezenta fiscala (ex: un sediu permanent / sediu fix), perioada de asteptare poate fi indelungata. De exemplu, potrivit informatiilor Accace, in luna august 2023, s-au solutionat deconturi de TVA cu optiune de rambursare depuse in luna mai 2021, decalajul fiind de peste doi ani de la momentul depunerii solicitarii si data la care inspectia fiscala a fost demarata.
Situatia devine si mai complexa pentru companiile nerezidente care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania, dar care doresc sa isi recupereze TVA-ul platit in Romania in statul in care sunt stabilite. In vederea solutionarii, autoritatile fiscale romanesti solicita adesea informatii suplimentare la intervale mari de timp, uneori chiar la un an de la data la care cererea a fost depusa.
In cazul companiilor romanesti, conform analizei realizate de Accace, rambursarile de TVA se desfasoara intr-un interval de aproximativ 180 de zile, de la momentul depunerii cererii de rambursare pana la data inceperii inspectiei fiscale. Cu toate acestea, conform prevederilor Codului de procedura fiscala, termenul legal de solutionare este de maxim 90 de zile.
Conditiile de recuperare a TVA-ului si procedurile aferente
Orice persoana impozabila inregistrata in scop de TVA poate solicita rambursarea TVA-ului, indiferent de suma, cu respectarea conditiilor de eligibilitate prevazute de legea fiscala. Exista o singura exceptie in ceea ce priveste suma minima pentru rambursare, si anume pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite si inregistrate in scopuri de TVA in Romania. Pentru acestea, suma minima pentru care cererea de rambursare poate fi depusa este de 400 de euro.
Tot in ceea ce priveste companiile cu sedii in alte state ale Uniunii Europene, documentele pe care trebuie sa le prezinte autoritatilor fiscale sunt similare cu cele solicitate companiilor inregistrate in Romania pentru a obtine restituirea TVA. Acestea pot include facturi, contracte, documente vamale, documente de transport, documente de plata sau asigurare, in functie de tipul tranzactiei in cauza. Astfel, pentru contribuabilii stabiliti in afara UE, rambursarea TVA este posibila, insa doar pentru statele care au incheiat acorduri de reciprocitate cu Romania: Turcia, Elvetia, Serbia si Norvegia. In acest caz, exista o procedura de solutionare specifica, reglementata prin lege, si este necesara numirea unui reprezentant fiscal stabilit in Romania pentru a se putea efectua rambursarea TVA.
Cauzele care genereaza intarzieri in solutionarea platii TVA
Lipsa de personal in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) reprezinta unul dintre principalele motive ale intarzierilor in procesul de rambursare, o problema recunoscuta si de autoritatile fiscale. Mai mult, odata cu demararea inspectiilor, companiile se confrunta adesea cu o presiune considerabila pentru a indeplini toate cerintele birocratice.
"Cand in discutie este recuperarea TVA, atat companiile straine, cat si cele romanesti se confrunta cu provocari si obstacole semnificative. In primul rand, exista intarzieri in demararea inspectiilor fiscale. Apoi, autoritatile adopta adesea abordari extrem de rigide in actiunile de control, punand accent pe forma in detrimentul substantei economice. Pentru un contribuabil onest, al carui deziderat este sa urmareasca in mod constant conformarea fiscala intr-un mod corect, rambursarea TVA ar trebui sa fie o formalitate. Cu toate acestea, practica ne arata, inclusiv noua, consultantilor, ca procesul de control fiscal pentru rambursarea TVA este adesea obositor, punand autoritatea fiscala si contribuabilul intr-o pozitie adversa, ori in esenta, acestia ar trebui sa colaboreze ca parteneri", a declarat Elena Sighinas (foto), Tax Director Accace Romania.
Reprezentantii Accace mai spun ca parteneriatul asumat de catre contribuabili cu autoritatile fiscale, la nivel declarativ, trebuie sa se reflecte in toate activitatile procesului de control si asistenta, iar inspectiile ar trebui sa se deruleze intr-un mod constructiv si colaborativ. In final, in ceea ce priveste rambursarea TVA, specialistii subliniaza ca este important sa se inteleaga faptul ca nu este vorba despre solicitarea unor sume de bani cu titlu gratuit. Prin urmare, rambursarea TVA nu reprezinta un favor pe care autoritatea fiscala il acorda contribuabilului, ci un drept fundamental al acestuia, prevazut in legislatia europeana.