e-TVA - implicatii in activitatea antreprenorilor si contabililor
Dincolo de incoerente in reglementari si adoptarea acestora pe graba, antreprenorii si contabilii schimba modul in care lucreaza in zona administrativ-financiara a afacerii.
Firmele mici sunt constranse sa investeasca pentru reconcilieri si explicatii catre ANAF. Aceasta munca suplimentara nu aduce nici o valoare adaugata antreprenorilor, fiind doar un exercitiu de conformare in vederea evitarii unor sanctiuni noi.
e-TVA este un sistem de raportare fiscala automata din care rezulta la nivelul fiecarui contribuabil decontul de TVA, pe baza consolidarii cifrelor din sistemul e-Factura, respectiv a raportarilor zilnice automate prin casele de marcat conectate la ANAF.
Date fiind particularitatile fiscale precum TVA la incasare, deducerea partiala a TVA-ului, achizitii cu TVA pe baza de bon fiscal si altele, raportarea fiscala oficiala realizata de contribuabili nu poate fi eliminata la acest moment. Din numeroase motive precum cele mentionate, reconcilierea intre cifrele din sistemele ANAF si cele oficiale, asumate de contribuabili nu este un proces usor de controlat si implementat.
Intelegem ca din momentul in care toti contribuabilii raporteaza tranzactiile complet prin D406 SAF-T exista vizibilitate asupra regulilor aplicate de contribuabili la fiecare tranzactie fiscala si datele se vor putea consolida.
Pana atunci, contribuabilii mici vor implementa aceasta activitate suplimentara cu ajutorul contabililor - externi, in majoritatea cazurilor.
Pentru reconcilierea diferentelor intre TVA stabilit de ANAF automat, pe baza unor date partiale, si TVA final calculat de contribuabil se vor cheltui bugete suplimentare, fara un beneficiu direct pentru business. Fie ca vorbim de tarife ale serviciilor contabile majorate, fie de investitii suplimentare pentru licente ale aplicatiilor care vor veni cu dezvoltari suplimentare pentru a sustine acest proces.
Ne asteptam sa fie anumite derogari si clarificari suplimentare. Nici contabilii nu au capacitatea de a realiza aceasta munca - compentente de senior insuficiente in cadrul firmelor de contabilitate, dar nici ANAF nu va putea procesa mii de note explicative in fiecare luna. Totusi este clar ca digitalizarea - transparenta - automatizarea raportarii fiscale este normalitatea zilei de maine, dar este necesar un proces de simplificare fiscala, astfel incat sa existe un grad mai mare de control asupra rezultatelor obtinute.
De la introducerea e-Factura, firmele si-au modificat procesele interne, astfel incat sa controleze baza de furnizori, realitatea tranzactiilor raportate in spv, platile catre furnizori pe baza e-Factura, arhive electronice. In aceasta dinamica contabilul are de lucrat la doua axe principale:
- automatizare si control
- analiza si raportare
Pentru a ramane relevanti si a livra conform asteptarilor, ma astept ca firmele de contabilitate si expertii contabili sa aduca in echipele lor analisti de proces si sisteme, asa cum marile companii functioneaza de multa vreme. Procesarea documentelor in modul clasic este depasita si presupune costuri ridicate si grad mare de eroare.
Dincolo de frustrari, profesionistii care analizeaza aceste lucruri si le calibreaza in businessul lor de consultanta au mult de castigat.
Programul De la Contabil la CFO (www.contabilcfo.ro) realizat de Ioana Arsenie pregateste liderii din zona finance pentru a performa in activitatea lor si a evolua in cariera si viata personala.
Autor: Ioana Arsenie (foto), strateg financiar, CEO Trusted Advisor Strategy & Finance