Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for talented versatile attorneys

Cumpanasu Partners is currently expanding its cons...

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 89 vizitatori și nici un membru online

RO e-Transport la 1 iulie 2024: cateva clarificari utile pentru agentii economici, titulari sau nu ai unui certificat AEO

1 iulie 2024 a fost data anuntata de autoritatile fiscale ca aducand schimbari importante din perspectiva proiectelor de digitalizare implementate in Romania – RO e-Factura, RO e-TVA, dar si RO e-Transport.

In ceea ce priveste sistemul RO e-Transport, vom analiza parcursul legislatiei, incepand cu modificarile intervenite in decembrie 2023, si pana la cele aduse prin Ordonanta de Urgenta publicata la data de 28 iunie 2024.

In decembrie 2023, a fost extinsa sfera de raportare in sistemul RO e-Transport, de la raportarea transporturilor pentru bunurile cu risc fiscal ridicat (ex. legume, fructe, imbracaminte, incaltaminte etc.), la declararea tuturor transporturilor internationale de bunuri. In timp ce pentru miscarile de bunuri cu risc fiscal ridicat, sanctiunile erau in vigoare inca de la 1 ianuarie 2023, pentru raportarea transporturilor internationale de alte bunuri decat cele cu risc, autoritatile au acordat contribuabililor o perioada de adaptare, legislatia prevazand ca sanctiunile pentru aceste tipuri de transporturi vor intra in vigoare incepand cu 1 iulie 2024.

In cursul lunii aprilie 2024, a fost publicat un proiect de ordin ANAF care prevede extinderea listei bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul raportarii in RO e-Transport de la 1 iulie 2024. Lista extinsa cuprinde diverse produse alimentare (carne, lactate, peste, oua), dar si produse din tutun, combustibili minerali, produse ale industriei chimice si articole textile uzate. Acest ordin a ramas la stadiu de proiect, insa in masura in care ar fi adoptat, ar trebui sa se ia in considerare acordarea unui timp suficient care sa permita operatorilor economici implementarea unor solutii de raportare automata prin sistemul RO e-Transport.

Tot in aprilie 2024, catre finele lunii, autoritatile au adoptat cateva modificari cu privire la Ordonanta de Urgenta nr. 41/2022. Aceste modificari privesc, pe de-o parte, alinierea sferei de operatiuni care fac obiectul raportarii in cazul transporturilor internationale cu cele (deja) raportabile pentru transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat (fiind aduse referinte exprese la raportarea transporturilor internationale in situatia operatiunilor de non-transfer, in cazul bunurilor expediate in sau din Romania in scopul prestarii de servicii si in situatia bunurilor in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului). Pe de alta parte, s-au introdus exceptari de la raportarea in RO e-Transport, in cazul transportului produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize, precum si al transportului bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale (i.e. trimiteri postale cu greutatea maxima de 31,5 kg). O alta modificare extrem de importanta si asteptata de contribuabili a fost adusa cu privire la aplicarea masurii complementare a confiscarii contravalorii bunurilor nedeclarate – astfel, legislatia prevede ca sanctiunea complementara a confiscarii nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor.

Tocmai ce a fost publicata, la finele lunii iunie 2024, procedura de functionare a sistemului RO e-Transport, actualizata, care face referire la criteriile si regulile de raportare aplicabile atat bunurilor cu risc fiscal ridicat, cat si celorlalte categorii de bunuri, pentru care este obligatorie raportarea transporturilor internationale. Prin procedura s-a confirmat ca pragurile de la care intervine obligatia de raportare sunt aceleasi, atat pentru transportul bunurilor cu risc fiscal, cat si pentru celelalte tipuri de bunuri (i.e. vehicule rutiere avand o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg, sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei) si s-au adus o serie de clarificari cu privire la aspecte punctuale ale raportarii.

Noutatea care a venit tot la finele lunii iunie se refera la amanarea aplicarii sanctiunilor pentru nerespectarea dispozitiilor de raportare in RO e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, insa doar in cazul utilizatorilor care au obligatia sa raporteze transporturi internationale de bunuri si care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului la data realizarii transportului international de bunuri. Aceste dispozitii au creat o oarecare efervescenta si confuzie la nivelul operatorilor economici, care sperau intr-o amanare a aplicarii contraventiilor cu inca 6 luni.

Pentru a clarifica, incepand cu 1 iulie 2024, sistemul RO e-Transport este aplicabil astfel:

• pentru operatorii care transporta bunuri cu risc fiscal ridicat (atat in cazul transporturilor pe teritoriul national, cat si a celor internationale), sanctiunile raman aplicabile pentru toti operatorii economici, inclusiv pentru cei care au statut de operatori economici autorizati (AEO), iar
• pentru raportarea transporturilor internationale de bunuri (altele decat cele cu risc fiscal ridicat), sanctiunile sunt aplicabile
   - de la 1 iulie 2024 – pentru operatorii care nu au statutul de operatori economici autorizati (AEO) si
  - de la 1 ianuarie 2025 - pentru operatorii care au statutul de operatori economici autorizati (AEO).

In contextul acestor modificari asupra legislatiei RO e-Transport, am observat multiple dificultati si dezbateri la nivelul mediului de afaceri - care sunt operatiunile care fac obiectul raportarii, care sunt criteriile de raportare, cum trebuie sa se faca raportarea in diverse cazuri practice, cum se aplica sanctiunile fiind doar cateva dintre intrebarile ridicate in decursul ultimelor 6 luni. Alte provocari au fost insa datorate limitarilor de ordin practic pe care companiile le au in obtinerea datelor necesare raportarii -  imposibilitatea de a obtine (in timp util) date de la partenerii externi si lipsa posibilitatii de corectare a datelor raportate fiind cele mai intalnite aspecte ridicate de mediul de afaceri.

Cu toate acestea, este cert ca obligatia de raportare in RO e-Transport exista la nivelul tuturor operatorilor economici care realizeaza transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat sau transporturi internationale de bunuri si ca autoritatile pot sanctiona neconformarea incepand cu 1 iulie 2024, doar titularii AEO fiind pasuiti cu inca 6 luni, pana la 1 ianuarie 2025 pentru anumite miscari de bunuri internationale. In ce masura vor reusi operatorii economici sa se conformeze, incepand cu 1 iulie 2024, cu toate obligatiile de raportare aferente sistemului RO e-Transport, precum si ce alte modificari vor interveni la nivelul legislatiei – ramane de vazut. Amintim si ca date din sistemul RO e-Transport vor fi aduse, din cate intelegem doar in scop informativ, si in decontul de TVA precompletat, aspect care nu ar trebui ignorat de catre agentii economici.

Autori: Georgiana Iancu (foto stanga), Partener, liderul departamentului Taxe indirecte, EY Romania
Sinziana Radu (foto dreapta), Manager, Taxe indirecte, EY Romania

Catalog

AFCAR 2023 coperta1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

Relians logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audit Gold Diana Filip logo portal

 

 

 

Accace logo 23

 

 

 

 

Ensight logo 23

 

Wolftheiss logo 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF logo 2023 portal

 

Consult Afaceri logo portal

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

  

 

 

 

 

   

 

 

 

     

prospect logo

 

 

 

 

 

Copyright © 2024 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.