RO e-Transport la 1 iulie 2024: cateva clarificari utile pentru agentii economici, titulari sau nu ai unui certificat AEO
1 iulie 2024 a fost data anuntata de autoritatile fiscale ca aducand schimbari importante din perspectiva proiectelor de digitalizare implementate in Romania – RO e-Factura, RO e-TVA, dar si RO e-Transport.
In ceea ce priveste sistemul RO e-Transport, vom analiza parcursul legislatiei, incepand cu modificarile intervenite in decembrie 2023, si pana la cele aduse prin Ordonanta de Urgenta publicata la data de 28 iunie 2024.
In decembrie 2023, a fost extinsa sfera de raportare in sistemul RO e-Transport, de la raportarea transporturilor pentru bunurile cu risc fiscal ridicat (ex. legume, fructe, imbracaminte, incaltaminte etc.), la declararea tuturor transporturilor internationale de bunuri. In timp ce pentru miscarile de bunuri cu risc fiscal ridicat, sanctiunile erau in vigoare inca de la 1 ianuarie 2023, pentru raportarea transporturilor internationale de alte bunuri decat cele cu risc, autoritatile au acordat contribuabililor o perioada de adaptare, legislatia prevazand ca sanctiunile pentru aceste tipuri de transporturi vor intra in vigoare incepand cu 1 iulie 2024.
In cursul lunii aprilie 2024, a fost publicat un proiect de ordin ANAF care prevede extinderea listei bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul raportarii in RO e-Transport de la 1 iulie 2024. Lista extinsa cuprinde diverse produse alimentare (carne, lactate, peste, oua), dar si produse din tutun, combustibili minerali, produse ale industriei chimice si articole textile uzate. Acest ordin a ramas la stadiu de proiect, insa in masura in care ar fi adoptat, ar trebui sa se ia in considerare acordarea unui timp suficient care sa permita operatorilor economici implementarea unor solutii de raportare automata prin sistemul RO e-Transport.
Tot in aprilie 2024, catre finele lunii, autoritatile au adoptat cateva modificari cu privire la Ordonanta de Urgenta nr. 41/2022. Aceste modificari privesc, pe de-o parte, alinierea sferei de operatiuni care fac obiectul raportarii in cazul transporturilor internationale cu cele (deja) raportabile pentru transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat (fiind aduse referinte exprese la raportarea transporturilor internationale in situatia operatiunilor de non-transfer, in cazul bunurilor expediate in sau din Romania in scopul prestarii de servicii si in situatia bunurilor in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului). Pe de alta parte, s-au introdus exceptari de la raportarea in RO e-Transport, in cazul transportului produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize, precum si al transportului bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale (i.e. trimiteri postale cu greutatea maxima de 31,5 kg). O alta modificare extrem de importanta si asteptata de contribuabili a fost adusa cu privire la aplicarea masurii complementare a confiscarii contravalorii bunurilor nedeclarate – astfel, legislatia prevede ca sanctiunea complementara a confiscarii nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor.
Tocmai ce a fost publicata, la finele lunii iunie 2024, procedura de functionare a sistemului RO e-Transport, actualizata, care face referire la criteriile si regulile de raportare aplicabile atat bunurilor cu risc fiscal ridicat, cat si celorlalte categorii de bunuri, pentru care este obligatorie raportarea transporturilor internationale. Prin procedura s-a confirmat ca pragurile de la care intervine obligatia de raportare sunt aceleasi, atat pentru transportul bunurilor cu risc fiscal, cat si pentru celelalte tipuri de bunuri (i.e. vehicule rutiere avand o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg, sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei) si s-au adus o serie de clarificari cu privire la aspecte punctuale ale raportarii.
Noutatea care a venit tot la finele lunii iunie se refera la amanarea aplicarii sanctiunilor pentru nerespectarea dispozitiilor de raportare in RO e-Transport pana la 1 ianuarie 2025, insa doar in cazul utilizatorilor care au obligatia sa raporteze transporturi internationale de bunuri si care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului la data realizarii transportului international de bunuri. Aceste dispozitii au creat o oarecare efervescenta si confuzie la nivelul operatorilor economici, care sperau intr-o amanare a aplicarii contraventiilor cu inca 6 luni.
Pentru a clarifica, incepand cu 1 iulie 2024, sistemul RO e-Transport este aplicabil astfel:
• pentru operatorii care transporta bunuri cu risc fiscal ridicat (atat in cazul transporturilor pe teritoriul national, cat si a celor internationale), sanctiunile raman aplicabile pentru toti operatorii economici, inclusiv pentru cei care au statut de operatori economici autorizati (AEO), iar
• pentru raportarea transporturilor internationale de bunuri (altele decat cele cu risc fiscal ridicat), sanctiunile sunt aplicabile
- de la 1 iulie 2024 – pentru operatorii care nu au statutul de operatori economici autorizati (AEO) si
- de la 1 ianuarie 2025 - pentru operatorii care au statutul de operatori economici autorizati (AEO).
In contextul acestor modificari asupra legislatiei RO e-Transport, am observat multiple dificultati si dezbateri la nivelul mediului de afaceri - care sunt operatiunile care fac obiectul raportarii, care sunt criteriile de raportare, cum trebuie sa se faca raportarea in diverse cazuri practice, cum se aplica sanctiunile fiind doar cateva dintre intrebarile ridicate in decursul ultimelor 6 luni. Alte provocari au fost insa datorate limitarilor de ordin practic pe care companiile le au in obtinerea datelor necesare raportarii - imposibilitatea de a obtine (in timp util) date de la partenerii externi si lipsa posibilitatii de corectare a datelor raportate fiind cele mai intalnite aspecte ridicate de mediul de afaceri.
Cu toate acestea, este cert ca obligatia de raportare in RO e-Transport exista la nivelul tuturor operatorilor economici care realizeaza transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat sau transporturi internationale de bunuri si ca autoritatile pot sanctiona neconformarea incepand cu 1 iulie 2024, doar titularii AEO fiind pasuiti cu inca 6 luni, pana la 1 ianuarie 2025 pentru anumite miscari de bunuri internationale. In ce masura vor reusi operatorii economici sa se conformeze, incepand cu 1 iulie 2024, cu toate obligatiile de raportare aferente sistemului RO e-Transport, precum si ce alte modificari vor interveni la nivelul legislatiei – ramane de vazut. Amintim si ca date din sistemul RO e-Transport vor fi aduse, din cate intelegem doar in scop informativ, si in decontul de TVA precompletat, aspect care nu ar trebui ignorat de catre agentii economici.
Autori: Georgiana Iancu (foto stanga), Partener, liderul departamentului Taxe indirecte, EY Romania
Sinziana Radu (foto dreapta), Manager, Taxe indirecte, EY Romania