Decontul de TVA fata in fata cu Decontul precompletat de TVA: inca 6 luni la dispozitie pentru calibrarea RO e-TVA, de la 1 ianuarie 2025
Decontul precompletat RO e-TVA a generat multa efervescenta in spatiul public, asa cum am putut observa pe parcursul ultimelor doua saptamani de la adoptarea Ordonantei de urgenta 70/2024 privind unele masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA si valorificarea datelor si informatiilor prin implementarea unui sistem de guvernanta specific.
Amintim ca decontul de TVA precompletat a fost de altfel reglementat inca de la finele anului trecut, prin Ordonanta de urgenta nr. 116/2023 privind unele masuri pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, prin care:
- considerate de interes strategic national, necesare pentru prevenirea, reducerea si combaterea evaziunii fiscale si a fraudelor fiscale, cele 6 sisteme informatice: RO e-Factura, RO e-Transport, RO e-Sigiliu, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice si RO e-TVA
- RO e-TVA, definit cu scopul de a precompleta informatii privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA si de a le pune la dispozitia agentilor economici prin intermediul Spatiului Privat Virtual, termenul prevazut pentru operationalizarea acestui modul fiind 1 august 2024
- RO e-TVA, prevazut sa se bazeze pe utilizarea datelor existente din RO e-Factura, RO e-Case de marcat electronice, precum si din alte baze de date existente in sistemele informatice gestionate de Ministerul Finantelor.
Astfel, pentru fiecare perioada, pana la 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale, administratia fiscala isi asumase sa puna la dispozitia platitorilor de TVA prin SPV decontul precompletat de TVA. S-a instituit in sarcina companiilor, platitoare de TVA, ca pana la termenul de 25 al lunii de depunere a Decontului de TVA, sa verifice, sa modifice si sa completeze informatiile din decontul de TVA potrivit starii de fapt fiscale reale, care sa fie depus conform legii.
Asadar, fundatia decontului de TVA precompletat a fost setata inca din decembrie 2023, acesta urmand sa fie trimis intaia oara prin SPV pentru luna iulie, pana la 20 august 2024. Tot OUG 116/2023 prevedea si ca decontul precompletat de TVA ar avea ca baza datele din facturile B2B disponibile incepand cu 1 iulie prin RO e-Factura, datele pentru vanzarile B2C pe baza de bon fiscal disponibile deja prin RO e-Case de marcat electronice, dar si alte baze de date.
Astfel, pe marginea textului de lege adoptat, se puteau intrevedea deja cel putin 3 directii:
- Anumite tranzactii, precum facturile B2C sau tranzactiile cu nerezidenti, neputand fi preluate din cele doua sisteme clar nominalizate, ar necesita extractia din alte surse. In ce alte baze de date disponibile Ministerului de Finante s-ar putea regasi informatii despre aceste tranzactii? La o prima vedere, in orice combinatie intre declaratiile si evidentele disponibile Ministerului Finantelor, precum: Declaratia informativa privind livrarile/ prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national (i.e. D390), Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national (i.e. D394), evidentele Vamii Romane sau chiar Declaratia informativa privind fisierul standard de control fiscal (i.e. D406)
- Furnizarea decontului precompletat, pana la data de 20 ale lunii, asadar inainte de depunerea decontului de TVA, ar putea sa influenteze calendarul de depunere al altor declaratii privind TVA care ar sta la baza decontului de TVA precompletat (D390, D394)
- Obligatia platitorului de TVA de a verifica, modifica si completa informatiile din decontul de TVA potrivit starii de fapt fiscale reale comparativ cu datele din decontul precompletat poate veni cu implicatii asociate privind indicatorul gradului de risc fiscal.
Ori, odata ce aceste directii au fost si mai clar asezate prin textul initial al OUG 70/2024, adoptat la 21 iunie, nu putine au fost criticile aduse in spatiul public asupra masurilor avute in vedere pentru operationalizarea decontului de TVA precompletat. In acest context, in urma discutiilor purtate cu mediul de afaceri, Ministerul Finantelor a ajustat procedura prevazuta initial privind implementarea si utilizarea decontului precompletat RO e-TVA, acordand o pasuire de inca 6 luni pentru elementele legate de contraventii si impactul asupra indicatorului de risc fiscal, timp in care decontul precompletat de TVA sa se aseze mai bine atat la nivelul companiilor, cat si la nivelul administratiei fiscale. Anume, in data de 28 iunie 2024, a fost aprobata de catre Guvernul Romaniei si publicata in Monitorul Oficial, Ordonanta de urgenta nr. 87/2024 privind modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare.
La o scurta trecere in revista, pornind de la toate aceste modificari legislative, principalele aspecte de retinut raportat la dimensiunea urmatoarelor 6 luni, respectiv pana la finele acestui an, pot fi sumarizate astfel:
- Decontul precompletat RO e-TVA se va implementa cu data de 1 august 2024 pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 iulie 2024 de catre contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA
- Acesta va fi disponibil prin Spatiul Privat Virtual pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata. Altfel spus, primul decont de TVA precompletat aferent lunii iulie va fi disponibil in SPV la 5 septembrie 2024
- De unde vor fi preluate datele pentru completarea acestui decont de TVA? Pe langa datele cheie din RO e-Factura si RO e-Case de marcat, sunt aduse in acest decont si informatii din D390, D394, evidentele vamale pentru importuri/ exporturi, dar si din RO e-Transport
- Deloc de neglijat prevederea conform careia decontul precompletat RO e-TVA contine date si informatii privind operatiunile economice declarate de catre persoanele impozabile si transmise prin sistemul informatic RO e-SAF-T. Altfel spus, la implinirea a 2 ani de raportare SAF-T (amintim ca prima perioada de gratie pentru depunerea SAF-T s-a implinit chiar pe 1 august 2022 pentru marii contribuabili) a venit momentul ca fisierul SAF-T sa serveasca si pentru reconcilierea TVA-ului declarat de companii. Un minim necesar ar fi ca agentii economici sa se asigure de indeplinirea testelor de consistenta recomandate in trecut de ANAF pentru SAF-T, dar si de o revizuire a regulilor folosite pentru codificarea TVA si evidentierea corecta a sumei de taxa in declaratiile SAF-T atat in sectiunea dedicata Registrului Jurnal, cat si in Sectiunile de Facturi Emise si Facturi Primite
- Se mentine obligatia contribuabililor de a efectua o verificare a decontului precompletat, dar si de a sesiza orice erori tehnice care rezulta din implementarea acestui decont precompletat.
Este de asteptat ca in cele 6 luni ramase pana la finele anului, in functie de calitatea datelor disponibile la nivelul Ministerului Finantelor prin cele 6 sisteme informatice strategice la nivel national, precum si prin declaratiile informative depuse de contribuabili, (D390, D394, dar si D406 privind SAF-T), in functie de calitatea extractiei datelor din aceste sisteme si declaratii, dar foarte important si in functie de ghidajul oferit de mediul de afaceri pe baza revizuirilor primelor deconturi de TVA precompletate primite din partea Fiscului, sa se hotarasca soarta decontului de TVA precompletat si cum va opera acesta incepand cu 1 ianuarie 2025.
Prospectiv, vedem ca timpul trece repede asadar, in asteptarea primului e-decont precompletat de TVA, recomandam companiilor sa inceapa deja o revizuire a datelor raportate in declaratiile de TVA, comparativ cu e-Factura, dar si cu e-Case de marcat, o revizuire a datelor din declaratiile D394 si D390, imbunatatirea proceselor de inregistrare a facturilor pentru a reduce cat mai mult necesitatea unor regularizari, corectii sau rectificative, precum si o revizuire calitativa a informatiilor declarate prin SAF-T.
Fara a diminua efortul depus pentru conformarea cu cerintele asociate e-Factura si RO e-Transport, toate aceste revizuiri sunt critice pentru a avea o imagine cat mai fidela a decontului de TVA fata in fata cu decontul precompletat de TVA. Obiectivul imediat: acela ca mediul de afaceri sa aduca in atentia Comitetului National constituit in acest sens ghidaje concrete pentru a pilota cat mai corect initiativa Decontului de TVA precompletat. Altfel, 2025 ar putea aduce un obositor joc de ping-pong intre Fisc si companii, cu multiple Notificari de conformare la care companiile au obligatia sa raspunda, amenzi, dar si indicatori de risc fiscal denaturati.
Independent de rolul RO e-TVA in combaterea evaziunii fiscale, nu ar trebui uitat ca e-decontul de TVA ar putea sa ofere companiilor luna de luna (si nu in asteptarea unei inspectii fiscale) mai multa vizibilitate si un nivel mai mare de confort vizavi de modul in care Fiscul se raporteaza la datele captate in administratia fiscala digitala.
Autori: Georgiana Iancu (foto stanga), Partener, liderul departamentului Taxe indirecte, EY Romania si
Cristina Galin (foto dreapta), Senior Manager, Taxe indirecte, EY Romania