Tendinte in fiscalitate: Directiva FASTER – ce presupune si pentru cine vor fi benefice prevederile acesteia
Tendintele fiscale la nivel european au fost marcate in ultimii ani de initiative menite sa simplifice si sa modernizeze sistemele de taxare, promovand un cadru mai echitabil si transparent pentru contribuabili si autoritati fiscale.
Cel mai bun exemplu in acest sens este Pachetul pentru o taxare echitabila si simpla, creat si promovat de Comisia Europeana, care cuprinde nu mai putin de 25 de initiative. Acesta vizeaza reducerea obstacolelor fiscale si a poverilor administrative pentru companii, imbunatatirea conformarii fiscale, cu scopul intrinsec de combatere a evaziunii fiscale. La fel de importanta ca obiectiv final este utilizarea tehnologiei pentru a exploata datele fiscale intr-un mod eficient si sprijinirea drepturilor contribuabililor, ambele fiind considerate componente prioritare ale acestui plan. Fiind un plan pe termen lung, acesta a fost urmat de o serie de propuneri, dintre care unele s-au si concretizat in acte normative.
In acest sens, ne-am propus realizarea unei serii de analize, prin care sa aducem la cunostinta publicului si sa explicam initiativele europene si internationale in materie de fiscalitate.
Incepem cu propunerea de Directiva FASTER (Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes – in traducere libera ar fi „Directiva referitoare la reducerea mai rapida si mai sigura a surplusului de impozite retinute la sursa”), care stabileste instituirea unor norme privind emiterea unui certificat de rezidenta fiscala digitala si proceduri de reducere a oricarui surplus de impozit retinut la sursa care poate fi retinut de catre un stat membru pentru dividendele provenite din actiuni cotate la bursa si, dupa caz, pentru dobanzile aferente obligatiunilor cotate la bursa platite proprietarilor inregistrati care sunt rezidenti fiscali in afara statului membru respectiv.
Directiva FASTER se aplica intermediarilor financiari certificati care faciliteaza tranzactiile transfrontaliere de valori mobiliare. Acesti intermediari financiari vor trebui sa se inregistreze intr-un registru national al intermediarilor financiari certificati si sa respecte noile cerinte de raportare impuse de directiva.
Intermediarii financiari certificati vor fi responsabili pentru furnizarea de informatii detaliate despre destinatarii platilor de dividende sau dobanzi, platitorii acestor sume si aplicarea masurilor anti-abuz. De asemenea, acestia vor trebui sa asigure conformarea cu noile proceduri de restituire a impozitelor retinute.
Scopul principal al acestor masuri este de a simplifica si securiza procesul de restituire a impozitelor retinute in exces, reducand astfel timpul si sarcinile administrative pentru investitori si asigurand o mai mare transparenta si cooperare intre statele membre ale UE. Totusi, pentru intermediarii financiari aceasta va presupune un efort suplimentar.
Pe scurt, Directiva FASTER vizeaza:
1. Introducerea unui Certificat digital de rezidenta fiscala al UE (eTRC): atat pentru persoane fizice, cat si pentru cele juridice, emis de statul membru de rezidenta in termen de o zi lucratoare de la depunerea cererii. eTRC ar urma sa aiba un continut si un format comun care sa fie emis/verificat in mod digital de catre toate statele membre.
2. Stabilirea unor proceduri de restituire a impozitelor retinute: statele membre pot alege intre un sistem de „reducere a impozitului retinut la sursa" si un sistem de „rambursare rapida", sau o combinatie a acestora.
3. Standardizarea obligatiilor de raportare: prin crearea unui registru national al intermediarilor financiari certificati, pentru a standardiza obligatiile de raportare si a asigura conformarea cu noile cerinte.
Trendul va deveni normalitate
Consiliul CE a prelungit termenul initial pentru intrarea in vigoare a directivei, de la 1 ianuarie 2027 la 1 ianuarie 2030, dar ceea ce deschide Directiva FASTER este un drum fara intoarcere. Vor exista proceduri mai rapide de restituire a anumitor impozite, in viitorul apropiat, mai ales a celor aplicate castigurilor din investitii. Si, chiar daca vorbim despre o propunere de directiva, este foarte posibil sa asistam la situatii in care unele state UE vor fi pioniere in aplicarea prevederilor si vor deschide un trend ce va deveni normalitate mai devreme de anul 2030.
Autori: Andra Casu (foto stanga sus), Partener, liderul departamentului Impozite directe, EY Romania
Teona Braia (foto dreapta), Manager, Impozite directe, EY Romania