In 2025, antreprenorii romani isi vor diversifica sursele de venit, in contextul dificil al evolutiei economiei, iar concentrarea ramane pe dezvoltarea angajatilor
Raportarea Financiara la Antreprenori, ed. a-V-a
Evolutia economiei romanesti in ceea ce priveste dezvoltarea IMM-urilor in anul care vine sta sub semnul intrebarii, caracterizata mai degraba de un context nefavorabil si domolit, pe de o parte a stagnarii de investitii, pe de alta a presiunii asupra companiilor mici si mijlocii datorata lipsei de predictibilitate si inerentelor masuri de majorare a taxelor dar si a birocratiei administrative si de raportare fiscala suplimentara, se arata in rezultatele Studiului „Raportarea Financiara la Antreprenori”, editia a-V-a, 2024, organizat de Trusted Advisor Strategy & Finance, compania romaneasca de contabilitate si strategie financiara, condusa de Ioana Arsenie, strateg financiar.
Pornind de la utilizarea pe scara larga a inteligentei artificiale in activitatile curente, Studiul din acest an si-a propus sa acorde o importanta asupra laturii tehnologice vs. angajati, astfel, antreprenorii incearca sa isi concentreze atentia catre prioritizarea angajatilor pentru a le dezvolta competente si abilitati specifice (57%) si doar (43%) declara ca in 2025 vor prioritiza investitiile in tehnologie.
In ceea ce priveste prioritatea financiara din 2025, antreprenorii romani sunt preocupati mai degraba sa isi diversifice sursele de venituri/profit (27%), sa isi creasca profitabilitatea neta si marjele (43%), sa obtina finantari pentru investitii (11%), sa defineasca si sa implementeze un proces eficient pentru managementul performantei (11%).
„Studiul din acest an Raportarea Financiara la Antreprenori aduce la cunostinta consecintele nefaste ale unui mediu de business care este caracterizat, cel putin in aceasta perioada de lipsa de predictibilitate, care ne afecteaza pe toti, intr-un sistem logistic, de la majorari de salarii, taxe si impozite, inflatie in preturile produselor si serviciilor. Antreprenorii vor avea de organizat afacerile in termeni de diversificare, de a cauta alte surse de a face profit si a ramane competitivi in conditiile actuale. Cred ca termenul de profitabilitate va fi cel mai folosit de antreprenori pe tot parcursul anului viitor pentru ca este necesar sa gasim noi parghii, avand in vedere ca o crestere a tarifelor nu ar putea tine pasul cu taxele in crestere, pentru ca automat ar avea efectul de a pierde din clienti. In viitor, antreprenorii trebuie sa fie pregatiti pentru schimbarile fiscale si sa se bazeze pe cash-flow si sa investeasca in continuare in resursa umana si sa isi prioritizeze dezvoltarea de competente in angajati pentru a genera valoare adaugata sustenabila”, explica Ioana Arsenie (foto), Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance si strateg financiar. „Preocuparea pentru viitorul companiilor, etapele urmatoare si planuri de continuare si back-up, cu atentie sporita pe managementul riscurilor devin subiecte-cheie in agenda strategica. Ne surprinde usor constatarea Studiului ca 76% dintre respondenti nu cunosc sau nu au implementat in companiile lor reguli de guvernanta. Acest lucru ne arata ca este mult de optimizat pentru IMM-urile sa fie solide si sa aiba baze corecte pentru crestere”, adauga Ioana.
Reprezentantii TRUSTED Advisor Strategy & Finance si-au propus sa afle cum gestioneza antreprenorii finantele in perioada actuala, caracterizata de inflatie, disponibilizari in domenii cheie precum industria automotive, toate acestea ii determina sa fie mai atenti la cash-flow si intarzieri in recuperarea banilor de la clienti (33%), sunt atenti la modificarile fiscale si de reglementare (27%), limiteaza sau gestioneaza atent cheltuielile (16%), lucreaza cu mai multe ipoteze si estimari multiple (16%).
„Consider ca antreprenorii sunt nevoiti sa investeasca timp si resurse proprii sa dobandeasca cunostinte si in domeniul economic, pe langa domeniul de activitate al afacerii si sa inteleaga ca trebuie sa construiasca o buna legatura cu persoana care se ocupa de contabilitate, sa ceara rapoarte financiare concludente pentru a se putea raporta la mediul macroeconomic si a lua deciziile importante pentru afacerea sa. Dinamica mediului de afaceri in ziua de azi este mare, asa ca pentru a putea fi competitiv in viitor, trebuie in primul rand sa fii organizat in business, sa ai create procese bine stabilite, proceduri, organigrama, etc. si o minima raportare financiara care sa te ajute sa poti gandi strategic urmatorii pasi”, considera un antreprenor participant la studiu.
Anul de business 2025 nu scapa de cresterile de cheltuieli per categorii, asa cum arata concluziile Studiului, salariile reprezinta principala categorie de buget care va suferi cresteri pentru (44% dintre antreprenori), urmata la o diferenta considerabila de campaniile de marketing (22%), cheltuieli administrative (11%), logistica si transporturi (11%).
Pentru mai mult de jumatate dintre companiile respondente, principalele provocari ale functiei financiar-contabile pe parcursul anului 2024 au fost reprezentate de corectitudinea evidentei contabile (66%), corectitudinea taxelor si a declaratiilor fiscale (66%), raportarea financiara pentru management (22%).
In ceea ce priveste zona de recomandari si imbunatatiri, antreprenorii isi doresc un boost pentru recomandari de optimizare a afacerii (55%), urmat indeaproape de sustinerea dezvoltarii afacerii prin suport la etape de noi produse, parteneriate, linii de business.
Studiul a fost realizat in perioada septembrie – noiembrie, pe un esantion de 250 de respondenti, companii antreprenoriale din Romania, care au inregistrat in 2023 o cifra de afaceri intre 100 000 de euro si 10 milioane de euro din zonele Bucuresti-Ilfov, regiunea Transilvania, Muntenia si Moldova, din sectoare ca agribusiness, auto, comert online, medical, productie, retail, software si transport si detaliaza modul in care organizarea strategica a finantelor si departamentul financiar-contabil influenteaza veniturile si profitabilitatea companiilor.