Consulting Jobs

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 58 vizitatori și nici un membru online

Deficit bugetar actual si in urmatorii ani. Cum face rost Guvernul de bani?

Conectarea caselor de marcat la serverele ANAF este cea mai recenta veste venita din zona Finantelor. Fisierul standard de audit (SAF-T) va incepe sa ruleze cu un proiect pilot din vara, urmand ca de anul viitor sa se aplice tuturor firmelor mari. Factura electronica a fost anuntata de oficialii autoritatii fiscale ca posibila pe finalul acestui an, dar tatonarea pietei se va face tot printr-un proiect pilot. Putem observa ca aproape toate proiectele de digitalizare a relatiei Fisc-contribuabil, care ar putea intari colectarea si aduce la buget mai multi bani, sunt impinse catre jumatatea sau finalul acestui an. In prezent, desi veniturile bugetului general consolidat pe primele doua luni ale lui 2021 au fost de 53,4 mld lei, cheltuielile au crescut la 66,1 mld lei, marcand un deficit bugetar de 1,14% din PIB-ul anticipat in 2021. In afara de imprumuturi, cum ar putea face statul rost de bani? Care sunt tendintele fiscale la care ne putem astepta pe termen mediu?

Inca de cand bugetul de stat era la stadiul de proiect se vorbea despre nevoia unei reforme profunde a administratiei fiscale, care sa conduca la cresterea eficientei colectarii si nu la cresterea valorii taxelor si impozitelor, dat fiind ca in sistemul nostru administrativ fiscal exista mult loc de imbunatatiri in aceasta directie. Pe ce se bazeaza fiscalistii? Pe experientele Poloniei si Bulgariei, care demonstreaza ca se pot aduce procente bune – 4,6% crestere a veniturilor fiscale in Bulgaria, peste 4,3% in Polonia, cat sa construiesti o autostrada pe an si sa mai ai bani in plus si pentru altceva. Doar ca nici cele doua tari nu au adus bani in plus la buget peste noapte, ci intr-un interval de timp (in sase ani in Bulgaria, patru ani in Polonia), apeland la metode combinate, Polonia utilizand chiar SAF-T.
Revenind la interesul statelor de a creste colectarea, inclusiv al autoritatilor de la Bucuresti, de unde ar mai putea veni bani? La ce ne putem astepta?

TVA. Modificarea TVA, chiar si cu un singur procent, ar aduce mai multi bani la buget. Este un ”film” pe care l-am mai vazut de cateva ori pana acum, astfel incat putem anticipa ”actiunea”.  Este o masura care provoaca discutii si haos temporar, dar isi atinge scopul – cresterea veniturilor. In plus, pe masura ce ANAF se digitalizeaza si creste controlul asupra impozitelor platite de contribuabil, deranjul provocat poate fi atenuat cu costuri chiar mai reduse, astfel incat masura sa fie, marginal, mai profitabila.

Taxe pe proprietate. In cazul in care presiunea pe bugetul central va persista, este posibil ca ea sa se transmita si bugetelor locale, care se finanteaza, pe langa taxele si impozitele colectate local, si prin redistribuiri de la bugetul de stat. Romania are, potrivit Eurostat, cel mai mare numar de proprietari de spatii locative. 96% din populatie traieste in locuinte proprietate personala, ceea ce a facut ca taxele pe proprietate sa fie un element sensibil, menajat pana acum de toate guvernele de stanga.

Cum, in ciuda crizei, piata imobiliara nu s-a prabusit, ba chiar inregistreaza cresteri (indicele agregat pe Bucuresti, Cluj, Brasov, Timisoara, Constanta indica o majorare de 1,1% fata de ianuarie 2020, conform imobiliare.ro), e dreptul oricarui stat sa taxeze si sa incaseze de aici. In plus, este un tip de impozit ce s-ar incasa local si, printr-o buna comunicare si stabilirea unor obiective comune, ar putea cointeresa contribuabilii, insistand asupra proiectelor locale realizate cu bani locali. Bugetul de stat, eliberat probabil de presiunea ”locala”, ar permite mai multe investitii strategice in alte domenii, cum ar fi educatie sau sanatate.

Impozit progresiv. Sistemul actual de impozitare (cota unica) a servit bine si de ani buni cauzei eficientizarii colectarii. In Uniunea Europeana, sistemele de impozitare sunt impartite – parte cota unica, parte cote progresive, chiar si in fostul bloc comunist. Este posibil ca, intr-un interval mediu de timp, sa se faca o analiza in aceasta directie, daca merita sau nu sa schimbi sistemul de impozitare a indivizilor. De mentionat, insa, ca este mai simplu de gestionat cota unica.

Taxe comportamentale. La capitolul tendinte, as trece posibile ”intrari” de taxe noi, din zona impozitelor de modificare a comportamentului, mai cunoscute sub denumirea lor generica – ”taxe pe vicii”. In contextul in care, peste presiunea venita din zona finantarii economiei, se adauga cea din zona sistemelor de pensii, in paralel cu investitiile necesare pentru sustinerea sistemelor sanitare, nu este exclus ca, in curand, sa asistam la masuri globale fiscale care sa includa si aceste taxe ”specializate”. Exista initiative locale in prezent care, pe un anumit interval de timp, ar putea deveni poli capabili sa genereze un trend. Si m-as referi aici la taxa pe zahar pe care Polonia vrea sa o aplice de anul acesta, in timp ce Italia tocmai a amanat-o, iar Spania se gandeste sa o mareasca.

Taxe noi. In tarile in care exista sisteme eficiente de colectare si, prin urmare, nu mai au bazine de suplimentare a veniturilor cum avem noi, pot aparea taxe noi. Cum noi colectam deficient (doar din fiscalizarea deficitului de TVA am putea incasa cateva miliarde de euro), ar fi suficient sa umblam la sistem si sa reducem pierderile, fara sa fie nevoie sa apelam la taxe noi. Dar, pe de alta parte, daca se va coagula o masa critica de state care vor introduce noi taxe si vor dovedi eficienta lor, nu vom putea sa ne opunem si va trebui sa intram si noi in joc. In plus, asa cum arata strategia de la Bruxelles, cel putin doua noi taxe ar urma sa fie implementate in urmatorii ani la nivel global – taxa pe plastic si taxa pe servicii digitale.

As incheia pledand pentru conservarea sistemului actual de impozitare pe cat mai mult timp posibil. Insa, daca masurile de eficientizare si digitalizare a colectarii vor fi insuficiente, este bine sa intelegem din timp care pot fi directiile principale ale celor mai importante modificari de politica fiscala.

Autor: Alex Milcev (foto), Liderul Departamentului de Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania

Catalog

AFCAR 2020 cop1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

 


 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

Horvath logo 20

 

 

PKF Finconta logo 21

 

 

 

TUV logo 20

 

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2021 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.