Consulting Jobs

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 177 vizitatori și nici un membru online

Raportarea DAC6: primele rapoarte, primele concluzii. Ce ar trebui sa ia in calcul companiile in continuare?

La 31 ianuarie, termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere derulate in perioada 1 iulie - 31 decembrie 2020 realizate cu scopul de a obtine un avantaj fiscal a expirat. De asemenea, 28 februarie a fost termenul final pentru raportarea aranjamentelor ”istorice”, din perioada 25 iunie 2018 - 30 iunie 2020. Potrivit unei comunicari a Camerei Consultantilor Fiscali, Fiscul a primit doar 400 de raportari ale tranzactiilor transfrontaliere pana la finele lui martie. Aparent este un numar mic, insa, momentan, nu sunt disponibile informatii suficiente astfel incat sa putem compara cu ce s-a raportat in alte state europene. De asemenea, acest numar nu foarte mare ar putea ajuta autoritatile fiscale la stabilirea unei strategii de control orientata catre companiile care au avut tranzactii raportabile.

Contribuabilii trebuie sa tina cont ca, pentru acele aranjamente realizate dupa 1 ianuarie 2021, se aplica regula generala a celor 30 de zile si ca, in cazul Romaniei, amenzile pentru neraportare sau raportarea cu intarziere pot ajunge la 100.000 de lei, adica la cel mai mare nivel din legislatia fiscala (exista ceva similar doar pentru neprezentarea Raportarii pentru fiecare tara in parte – CbCR/DAC4). In plus, desi obligatia de raportare revine in primul rand intermediarilor (consultanti, contabili, avocati), sunt si state membre, cum este cazul Romaniei, unde intermediarii raporteaza doar cu acordul contribuabilului relevant. In lipsa acestui acord, obligatia de raportare ii revine automat contribuabilului. Desi poate parea simplu, se pare ca nu este chiar asa, avand in vedere numarul dosarelor depuse.

La ce sa fie atente companiile si ce actiuni sa intreprinda?

Momentul raportarii. Este important pentru companii sa nu omita un detaliu important - momentul de la care incep sa curga cele 30 de zile, si anume de la primul pas in implementare. Altfel, este posibil ca, la momentul semnarii documentelor de implementare a tranzactiei, termenul sa fie deja expirat. Prin urmare, departamentul financiar trebuie sa fie extrem de agil si vigilent, ca sa identifice aceste tranzactii inca din stadiile incipiente, pentru a putea indeplini obligatiile de raportare la timp. Pe de alta parte, insa, companiile pot avea tranzactii raportabile care, in final, nu se implementeaza. Totusi, daca decizia de a nu implementa se ia dupa trecerea celor 30 de zile, obligatia de raportare ramane.

Sa nu plece de la premisa ca nu au nimic de raportat. Am observat in practica faptul ca multe companii nu primesc instructiuni clare din partea grupului referitoare la ce au de raportat. Sau situatia in care li se transmite ca nu au nimic de raportat. Insa, la nivel de grup, nu se cunoaste lista de tranzactii derulate de societatile din Romania in extenso (analiza vizeaza de cele mai multe ori tranzactii materiale).

La nivel de grup pot exista, de asemenea, anumite contracte la care este parte si Romania (de ex. contracte de cash pooling), pe care compania din Romania nu le-a raportat, dar le raporteaza entitati afiliate din alte tari. In astfel de situatii, companiile nu trebuie sa fie pasive, ci e important sa verifice analiza facuta de entitatea din grup care a realizat raportarea – analiza poate fi relevanta si pentru Romania. De asemenea, DAC6 ne cere sa declaram orice alte entitati afectate de tranzactia raportabila, prin urmare, este posibil ca societatea din Romania sa fi fost mentionata de o alta entitate care a facut raportarea. Avand in vedere ca informatiile raportate in baza DAC6 vor fi disponibile autoritatilor fiscale la nivel european, Fiscul din Romania poate afla pe aceasta cale de tranzactiile raportate de entitatile afiliate si poate veni la firma locala cu intrebari. Astfel, trebuie urmarita orice tranzactie raportata la nivelul altor societati din grup si in ce masura aceasta poate avea un impact asupra activitatilor societatii din Romania.

Analiza in detaliu a informatiilor. Indiferent de ce actiuni de analiza si selectare a tranzactiilor in vederea raportarii s-au intreprins la nivel de grup, este nevoie ca firmele din Romania sa preia informatia si s-o detalieze. Pentru ca mai mult ca sigur, grupul s-a concentrat pe tranzactiile mari de care avea cunostinta si nu a stabilit o lista detaliata a tranzactiilor. In plus, firmele locale parte a unui grup multinational trebuie sa verifice toate documentele justificative pentru a putea decela daca concluzia trasa de grup, „nu aveti nimic de raportat”, este cea corecta. Firmele mai trebuie sa fie atente si sa solicite grupului toate documentele de care au nevoie pentru un dosar complet in Romania. Firmele locale sunt cele care vor trebui sa justifice actiunile intreprinse in fata autoritatilor fiscale din Romania.

Nu in ultimul rand, amintim companiilor sa aiba in vedere cazurile in care DAC6, asa cum a fost transpusa in Romania, poate devia de la textul original al Directivei, precum si interpretarile incluse in Ghidul emis de autoritatile fiscale.

Tratamentul tranzactiilor circulare. Este un exemplu de abatere de la textul Directivei. Potrivit OG 5/2020, semnul distinctiv cu privire la tranzactiile circulare face trimitere la actiuni de spalare a banilor, restrangand, astfel, sfera de aplicare fata de textul original al directivei.

Pe de alta parte, ghidul DAC6 se refera generic la tranzactii circulare care presupun interpunerea unor entitati fara scop comercial sau tranzactii care se compenseaza/anuleaza reciproc. Cu alte cuvinte, ghidul largeste aria de analiza din perspectiva regulilor anti-abuz in cadrul viitoarelor inspectii fiscale, atragand atentia asupra acelor tranzactii realizate fara un scop economic (care nu sunt destinate sa produca avantaje economice, beneficii si profituri) sau acelor tranzactii care nu sunt oneste (au ca scop obtinerea avantajului fiscal).

Desigur, este discutabil in ce masura un Ghid de aplicare poate prevala asupra textului OG 5/2020, dar ma astept ca transarea acestei probleme sa fie subsecventa identificarii unor tranzactii circulare, potential efectuate pentru obtinerea unor avantaje fiscale. In acest caz, fiscul are si alte instrumente prin care sa penalizeze companiile care au implementat aceste tranzactii.

Autor: Raluca Popa (foto), Partener Asociat, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania

Catalog

AFCAR 2020 cop1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

 


 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

Horvath logo 20

 

 

PKF Finconta logo 21

 

 

 

TUV logo 20

 

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2021 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.