Consulting Jobs

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 301 vizitatori și nici un membru online

Implementarea SAF-T in Romania: Top 3 implicatii pentru agentii economici

Implementarea fisierului standard de raportare SAF-T a intrat in linie dreapta, prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala fiind prevazuta obligatia depunerii acestui fisier incepand cu 1 ianuarie 2022. Insa versiunile finale privind natura informatiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, conditiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate sa depuna fisierul vor fi aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Dupa cum au anuntat autoritatile fiscale in ghidul publicat anterior, privind SAF-T, intr-o prima etapa cei vizati de obligatie ar urma sa fie marii contribuabili.

Fiind un set de raportari lunare de informatii, intr-un format predefinit, SAF-T se preteaza oricarui tip de impozit ce se bazeaza pe inregistrari contabile, cu alte cuvinte atat impozitelor directe, cat si celor indirecte. Informatia va fi standardizata,  astfel ca vor fi cerute aceleasi date, in acelasi format, care vor putea fi citite foarte usor de catre autoritatea fiscala.

Dezvoltarea SAF-T este o initiativa OECD care a emis, de altfel, si un Ghid in acest sens, lasand, totusi, la latitudinea fiecarei autoritati fiscale formatul si informatiile ce trebuie raportate. In plus, fiecare tara care decide sa ”adere” la SAF-T poate crea o versiune specifica a fisierului, in functie de nevoile interne de raportare. Documentele pe baza carora ar trebui intocmit SAF-T sunt consistente si includ date din Registrul jurnal, Registrele de casa si banca, Registrul mijloacelor fixe si Registrul de inventar.

Asa cum reiese din noul set de documente ce detaliaza elementele obligatorii si optionale incorporabile la nivelul noului model declarativ SAF-T publicat in august de ANAF, in Romania raportarea SAF-T va fi foarte detaliata, iar experienta noastra arata ca, de obicei, unde sunt multe informatii, apar mai multe provocari.

Prin urmare, la nivelul companiilor care tin documentatia in mai multe sisteme, pot aparea dificultati privind identificarea datelor incluse in fisier, daca sunt stocate in mai multe sisteme de contabilitate sau software. De asemenea, ar putea fi mai greu de identificat legatura intre datele disponibile in evidenta si un detaliu specific cerut de sistem.  Totodata, trebuie acordata atentie si sistemului de contabilitate utilizat, conform cu specificatiile clientului sau furnizorului, dar care ar putea sa nu permita extragerea rapoartelor SAF-T. Atunci cand apar astfel de solicitari este important sa cartografiem datele care trebuie raportate si sa ne asiguram ca fisierul SAF-T poate fi depus in formatul cerut.

In plus, companiile ar trebui sa isi ”califice” datele pe care le detin si le vor folosi, pentru a fi sigure de calitatea lor. Din experienta, stim ca, in acest fel, vor fi usor de descoperit diferentele dintre raportarea TVA si contabilitate, modul in care sunt utilizate cotele de TVA diferite sau erorile in deductie.

Avantaje versus dezavantaje. Top 3 implicatii pentru agentii economici

Daca privim in ansamblu, avantajele companiilor – de exemplu, scurtarea inspectiilor fiscale, reducerea costului conformarii, intarirea concurentei loiale, interactiune rapida cu fiscul, ar fi mai numeroase decat dezavantajele – costuri initiale mari pentru crearea sistemelor IT corespondente si, apoi, costurile legate de mentenanta.

Inspectii fiscale mai scurte, dar amanuntite. Va fi redus timpul petrecut de inspectorii fiscali la sediul companiilor, firmele nu isi vor intrerupe mult timp activitatea, dar controlul va fi bazat pe tranzactii efective. In plus, daca raportarile vor fi extinse, inspectorii vor putea controla simultan mai multe tipuri de impozite.

Rambursarea TVA, mai rapida. Prin SAF-T, pot fi identificate intr-un timp mult mai scurt neconformitatile din declaratiile contribuabilului,  ceea ce inseamna reducerea, atunci cand este cazul, a intervalului de rambursare a TVA, cu evitarea dereglarii fluxurilor de numerar.

Analize de risc. Existand posibilitatea emiterii de formulare standard privind inspectiile fiscale, dar si fise de analiza a riscului, vor putea fi identificate rapid neconcordantele si va fi redus timpul de comunicare a lor catre contribuabili. In plus, se va deschide posibilitatea remedierii voluntare a deficientelor pentru a evita constituirea penalitatilor.  

Prin implementarea SAF-T, Romania face un pas important in programul de modernizare a ANAF si de digitalizare a institutiei necesar pentru imbunatatirea capacitatii de colectare a TVA si a celorlalte taxe si impozite. Experienta altor state membre, asa cum este Polonia, arata ca gradul de colectare a TVA a crescut datorita tehnologiei si reformei administratiei locale si, implicit, deficitul de incasare a TVA a coborat  de la 24% in 2014 la 9,9% in 2018 (anul analizat de cel mai recent raport pe acest subiect al Comisiei Europene).

Autori: Inge Abdulcair (foto stanga), Director, PwC Romania si Anca Macovei (foto dreapta), Director, PwC Romania

Catalog

AFCAR 2021 coperta1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

 

 

 


 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF Finconta logo 21

 

 

 

TUV logo 20

 

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2021 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.