Cum se aplica eficient managementul performantei la nivelul unei companii romanesti
Antreprenorul este dator sa realizeze o analiza individuala pentru fiecare persoana din echipa, la un moment dat, la final de an sau ori de cate ori situatia o impune.
Ioana Arsenie, consultant de business si strateg financiar atrage atentia asupra beneficiilor aplicarii in mod corect a managementului performantei in companiile romanesti, tactica des folosita, la o scara larga in companiile multinationale din Romania.
„Din practica, alaturi de antreprenorii romani, din pozitia de strateg financiar extern cu rol de Advisory Board, am sesizat un mare potential la nivelul politicii de remunerare a performantei pentru membrii echipei din organizatiile romanesti, fie ca ne referim la top management, middle management sau blue collar. Cunoastem cu totii maniera in care implicarea departamentului financiar are o influenta majora asupra impartirii bugetului de compensatii si beneficii pentru fiecare departament si individ in parte. Misiunea mea este sa consiliez strategic si financiar antreprenorul si sa lucrez indeaproape cu omologul meu din companii, directorul financiar sau direct cu antreprenorul, in companiile mai mici, pentru a urmari redirectionarea justificata a bugetului stabilit initial in functie de contributia la performanta si dezvoltarea pe termen lung a companiei”, explica Ioana Arsenie (foto), Fondator Trusted Advisor Strategy & Finance si strateg financiar.
Oportunitatile pe care le au companiile
De la debutul pandemiei am recomandat in mod insistent ca bugetele companiilor sa fie flexibile. O structura variabila de cheltuieli permite mult mai usor sa fie abordate cu succes atat etape de contractie, cat si oportunitati de crestere accelerata.
Avem o dubla provocare in aceasta perioada: inflatie – deci presiune pe salarii, cresteri de preturi imposibil de transferat in totalitate, pentru a securiza marjele. Consider ca este o oportunitate ca fiecare angajat sa inteleaga intr-o discutie deschisa cu managementul care este contributia sa la rezultatele firmei si cum functioneaza sistemul de performanta pentru el, ce inseamna exact, in termeni si kpi la indemana si sub controlul sau performanta slaba, medie sau de top. De asemenea, implicarea angajatilor si transparenta asupra situatiei strategice si financiare a companiei ofera beneficiul ca acestia sa vada care sunt limitele si ce salturi de performanta sunt necesare pentru a creste standardele de remunerare a performantei.
Din perspectiva strategului financiar, un management eficient al performantei inseamna:
• claritate pentru angajati: ce trebuie sa livrez pentru pachetul salarial pe care il primesc si cum pot accesa mai multi bani si o alta pozitie/nivelul urmator in organizatie si
• calcule corecte pentru companie: sa cuantificam impactul fiecarui individ si al echipelor /departamentelor in performanta organizatiei.
Sunt adepta standardizarii si transparentei in cadrul procesului de management al performantei. In acelasi timp, consider ca este vital sa fie identificati top performerii si sa fie create cele mai bune conditii pentru ca rezultatele acestora creaza oportunitati de excelenta.
O alta oportunitate este ca toate departamentele din organizatie sa aiba acelasi mindset de exigenta si crestere cum intalnim de cele mai multe ori in vanzari. Organizatiile de succes si cele care vor ramane in viata dupa aceste etape de criza tot mai provocatoare au in ADN reflexul de a livra performanta pe fiecare segment din lantul de valoare, conform standardelor promise clientilor.
In proiectele derulate in ultima perioada, observ preocuparea de a obtine performanta si a crea procese care sa ajute la cresterea productivitatii in departamentele suport, tocmai din dorinta de a optimiza costurile, fie ca vorbim de activitatea unei clinici medicale, a unei unitati de productie sau intr-o firma cu activitate comerciala. Lucram destul de mult pe analize de capacitate si grad de ocupare a acesteia, ca fiind un levier important pentru imbunatatirea performantei.
Blocaje in aplicarea managementului performantei
In foarte multe IMM-uri nu sunt stabilite standarde de performanta si productivitate coerente si corelate cu remuneratia. Din ce intalnim in practica putem aprecia ca doar 10-15% dintre IMM-uri coreleaza managementul performantei cu politica salariala si cu bugetele companiei.
Tintele de performanta atribuite individual sau echipelor nu corespund cu nivelul de pregatire sau cu resursele alocate, iar aici poate sa fie vorba de autoritate, incorect calibrata cu obiectivele. Peste 70% dintre antreprenori au o ezitare in a elibera autoritate catre management, fiind inca dificil sa delege si sa pastreze controlul.
Toate acestea au o tripla explicatie – cea de abordare si mindset, partea tehnica: cum se face, dar, de asemenea foarte intalnita situatia in care nu exista procese clare pentru definirea standardelor de performanta si sisteme care sa sustina masurarea performantei in mod agil.
Recomandari
In concluzie, consider ca este important pentru ca organizatia sa livreze valoare pentru stakeholderi, ca acestia sunt asociati, angajati, clienti, parteneri, societate, sa fie implementate cateva tehnici:
• Analiza performantei individuale in termeni financiari, rezultate vs costuri;
• Performanta individuala corelata cu performanta echipei si a companiei;
• Integrarea unui sistem Bonus – Malus;
• Standarde transparente pentru performanta.