Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for talented versatile attorneys

Cumpanasu Partners is currently expanding its cons...

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 109 vizitatori și nici un membru online

Parcurile industriale ca infrastructura de afaceri in Romania – situatie actuala si modificari legislative iminente

1. Aspecte generale
Relativ recent a revenit in vizorul procesului legislativ vechiul Proiect de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.186/2013 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale (PL-x nr. 250/2014) adoptat de Senat la data de 28 aprilie 2014 si de Camera Deputatilor, in calitate de camera decizionala, la data de 4 mai 2022 („Legea de Modificare”).  Legea de Modificare va intra in vigoare dupa promulgare de catre Presedintele Romaniei, care are totusi posibilitatea de o retrimite inapoi in Parlament spre re-examinare.

In Romania, regimul parcurilor industriale ca infrastructura de afaceri ce ofera o serie de facilitati si accesul la utilitati rezidentilor acestora a inceput sa fie reglementat in anul 2000 prin adoptarea Legii nr. 134/2000 privind regimul parcurilor industriale, inlocuita la scurt timp prin Ordonanta nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale („Ordonanta 65/2001”), aprobata ulterior prin Legea nr. 490/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale („Legea 490/2002”). La randul lor, Ordonanta 65/2001 si Legea 490/2002 au fost abrogate prin Legea nr. 186/2013 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale („Legea Parcurilor Industriale”), care reprezinta astazi principalul act normativ in domeniul parcurilor industriale. Desigur, in afara de legislatia specifica, unele reglementari punctuale privind regimul parcurilor industriale pot fi intalnite si in legislatia din alte domenii, cum ar fi, de exemplu, in domeniul energiei si gazelor naturale, publicitatii sau cel fiscal.

Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei prin Directia Generala Administratie Publica („Ministerul”) este organul de specialitate al administratiei publice centrale cu atributii in domeniul parcurilor industriale. De asemenea, pe langa Ministerul Economiei functioneaza Comitetul interministerial pentru stimularea si facilitarea infiintarii de noi parcuri industriale . In ceea ce priveste organismele de drept privat cu activitati in domeniul parcurilor industriale, in Romania functioneaza, incepand cu anul 2005, Asociatia Parcurilor Industriale, Tehnologice, Stiintifice si a Incubatoarelor de Afaceri din Romania („APITSIAR”). APITSIAR a fost infiintata in scopul (i) promovarii si protejarii intereselor membrilor sai, (ii) promovarii dezvoltarii durabile a parcurilor industriale, tehnologice, stiintifice si a incubatoarelor de afaceri, (iii) atragerii de investitii autohtone si straine si acordarii de asistenta de specialitate membrilor sai si potentialilor investitori, precum si (iv) reprezentarii acestora in relatiile cu organisme si autoritati nationale si internationale.

Desi au trecut mai mult de 20 de ani de la reglementarea regimului parcurilor industriale in Romania, numarul acestora nu este foarte mare desi totusi semnificativ, avand inca potential de crestere. Potrivit informatiilor oficiale , la data de 26 aprilie 2022 in Romania existau 104 parcuri industriale (operationale, greenfield sau in curs de amenajare), cu diferite grade de ocupare in ceea ce priveste numarul rezidentilor. Din perspectiva repartitiei geografice, cele mai multe parcuri sunt amplasate in judetele Prahova (16), Cluj (12), Brasov (10), Bihor (7), si Ilfov (5), in timp ce in restul judetelor functioneaza de la 1 pana la 4 parcuri industriale. Astazi, parcurile industriale existente ocupa o suprafata totala de aproximativ 3.450 de hectare, iar suprafata fiecarui parc industrial variaza de la cateva hectare la pana peste 250 de hectare.

2. Constituirea si functionarea parcurilor industriale
2.1. Subiectii implicati
Parcurile industriale vizeaza trei categorii principale de subiecti, anume fondatorii, administratorii si rezidentii.

Fondatori ai parcurilor industriale pot fi autoritatile administratiei publice locale, persoanele fizice sau juridice de drept privat, romane ori straine, care, impreuna sau separat, initiaza constituirea unui parc industrial, prin constituirea si inmatricularea unei societati  (administratorul parcului) care solicita Ministerului eliberarea titlului de parc industrial („Fondatorii”). Potrivit unor surse, aproximativ 95% dintre parcurile industriale existente au in structura asociatilor/actionarilor autoritati publice si doar 5 % sunt in totalitate private.  

Administrator al parcului industrial poate fi o persoana juridica de drept privat, romana si/sau straina, infiintata de catre Fondatori cu scopul de a constitui un parc industrial, de a dobandi si detine titlul de parc industrial, respectiv de a gestiona si administra parcul industrial („Administratorul”). Legea Parcurilor Industriale nu specifica forma persoanei juridice Administrator, insa in practica acestea sunt organizate sub forma de societati pe actiuni sau societati cu raspundere limitata, intr-o proportie aproximativ egala, astfel cum rezulta din datele oficiale.  Parcul industrial functioneaza sub directa gestionare si administrare a Administratorului, atributiile si obligatiile acestuia fiind reglementate in Legea Parcurilor Industriale, cu posibilitatea ca in contractul de administrare sa fie stipulate orice alte obligatii, atributii si/sau drepturi.

Rezident al parcului industrial pentru una sau mai multe unitati  din cadrul acestuia poate fi orice operator economic, persoana juridica romana si/sau straina, care desfasoara activitati economice, de cercetare stiintifica, de valorificare a cercetarii stiintifice si/sau de dezvoltare tehnologica, agroindustriale, logistice si inovative, industriale in cadrul parcului industrial, (i) in calitate de proprietar, concesionar sau in baza unui contract de administrare si prestari de servicii conexe; sau (ii) in calitate de proprietar ori chirias, dupa caz, al unui imobil situat in perimetrul parcului industrial constituit conform procedurii simplificate, care nu este proprietatea Administratorului („Rezidentii”). Pentru primul caz, calitatea de Rezident se dobandeste la data incheierii contractului de administrare, iar pentru al doilea caz, de la data emiterii titlului de parc industrial conform procedurii simplificate.
Legea Parcurilor Industriale reglementeaza drepturile si obligatiile Rezidentilor existand, totodata, posibilitatea ca Administratorul si Rezidentii sa stipuleze in Contractul de Administrare orice alte obligatii si/sau drepturi suplimentare ale acestora din urma.

2.2. Conditiile de fond si de forma
Conditii de fond

Legea Parcurilor Industriale reglementeaza conditiile de fond privind Administratorul pentru acordarea titlului de parc industrial, care se refera la (i) legalitatea inmatricularii in registrul comertului, (ii) inexistenta procedurii de insolventa sau preventie a acesteia; (iii) inexistenta datoriilor scadente si neachitate fata de bugetul consolidat al statului, constatate prin titluri executorii.
Legea Parcurilor Industriale reglementeaza si conditiile de fond privind terenul aferent parcului industrial, din perspectiva (i) titlului, (ii) accesului la drumuri, (iii) suprafetei minime si (iv) lipsei sarcinilor.
Din perspectiva titlului, terenul poate fi in (i) proprietatea, (ii) concesiunea sau (iii) administrarea/folosinta Fondatorilor, Administratorului sau a Rezidentilor.

De asemenea, terenul trebuie sa aiba acces la un drum european si/sau national si/sau judetean si/sau sosele ocolitoare de centura. In acest sens, Legea de Modificare adauga ca in cazul situarii in intravilanul unitatilor administrativ-teritoriale, parcurile industriale trebuie sa aiba acces la strazi care permit usor accesul si circulatia cu autovehicule pentru transportul de marfuri.

O alta cerinta se refera la inexistenta, cu unele exceptii, a sarcinilor tabulare, dezmembramintelor dreptului de proprietate privata, ipotecilor, masurilor asiguratorii sau procedurilor de executare silita cu privire la teren. In ceea ce priveste exceptiile, Legea de Modificare acopera si ipotecile constituite in vederea garantarii rambursarii unor credite de la institutii financiare nebancare, spre deosebire de forma actuala care se refera la doar garantarea rambursarii creditelor bancare. De asemenea, se are in vedere acoperirea creditelor contractate inclusiv de catre Fondatori, nu doar de catre Administratori, iar in ceea ce priveste destinatia creditelor, se adauga ca acestea pot sa vizeze inclusiv finantarea investitiilor pentru functionarea parcurilor industriale sau achizitionarea activelor care fac parte din parcul industrial.

In ceea ce priveste suprafata, conform Legii Parcurilor Industriale in forma actuala, terenul este eligibil numai daca are o suprafata de minimum 5 hectare.

Conditii de forma

Legea Parcurilor Industriale reglementeaza si conditiile de forma in ceea ce priveste cererea de acordare a titlului de parc industrial, declaratia de eligibilitate si documentele anexate la acestea.
Legea de Modificare adauga un nou document care trebuie anexat la cererea de acordare a titlului de parc industrial, anume harta privind amplasamentul parcului industrial, vecinatatile si caile de acces.

Unele aspecte cu privire la procedura simplificata

Legea Parcurilor Industriale reglementeaza si o procedura simplificata de acordare a titlului de parc industrial pentru platformele industriale existente, la cererea fondatorilor care opteaza in acest sens, dupa ce au castigat procesul de privatizare si si-au adjudecat societatile comerciale cu capital de stat, cu privire la care Guvernul a aprobat strategia de privatizare sub forma de parc industrial („Procedura Simplificata”). Platforma industriala existenta reprezinta orice platforma industriala  construita anterior datei de 22 decembrie 1989, aflata in proprietatea societatilor comerciale cu capital de stat, cu privire la care Guvernul a aprobat strategia de privatizare sub forma de parcuri industriale. Legea de Modificare amendeaza aceste definitii prin (i) excluderea mentiunii referitoare la „aprobarea strategiei de privatizare sub forma de parcuri industriale” si (ii) adaugarea mentiunii referitoare la „privatizarea prin vanzarea activelor detinute de statul roman”, extinzand astfel sfera de cuprindere a conceptului de platforma industriala.

De asemenea, Legea de Modificare elimina din randul conditiilor de fond pentru procedura simplificata (i) acordul autoritatii administratiei publice locale privind infiintarea parcului industrial, sub forma unei hotarari de consiliu local sau judetean si (ii) adoptarea de catre solicitant a declaratiei de eligibilitate pe propria raspundere.

2.3. Titlul de parc industrial, contractul de administrare si regulamentul
Titlul de parc industrial se elibereaza pentru o perioada de minim 10 ani, cu posibilitatea de prelungire, in baza (i) ordinului Ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei sau (ii) prin hotarare de Guvern sau lege speciala in cazul vechilor platforme industriale privatizate pe concept de parc industrial.

Contractul de administrare si prestari de servicii conexe. Raporturile dintre Administrator si Rezidenti sunt reglementate, in principal, prin contractul de administrare si prestari de servicii conexe („Contractul de Administrare”) incheiat in forma scrisa, prin negociere directa sau orice alta forma agreata de Administrator si care are continutul cadru elaborat de Administrator si aprobat prin regulamentul parcului. Totusi, in ceea ce priveste continutul, Legea Parcurilor Industriale impune existenta unui pact comisoriu cu privire la rezilierea Contractului de Administrare in cazul in care Rezidentul nu plateste sumele convenite in Contractul de Administrare dupa mai mult de 30 de zile de la data scadentei.

Contractul de Administrare reglementeaza (i) drepturile si obligatiile privind asigurarea folosintei uneia sau mai multor unitati din cadrul parcului industrial, precum si (ii) asigurarea tuturor si oricaror utilitati si servicii necesare activitatilor desfasurate in cadrul parcului industrial (e.g. furnizarea de gaze naturale, energie termica, apa, servicii de canalizare, servicii de telecomunicatii, folosinta cailor de transport de orice fel edificate pe terenul din perimetrul parcului industrial) de catre Administrator in schimbul platii contravalorii acestora de catre Rezident.

In ceea ce priveste utilitatile, Administratorul incheie contracte comerciale cu furnizorii primari de utilitati, rezidentii fiind obligati sa plateasca contravaloarea utilitatilor furnizate, dar nu mai mult decat pretul de furnizare al operatorului autorizat (asadar, Administratorul nu ar trebui sa isi puna o marja de profit atunci cand refactureaza utilitatile) . Pe langa contravaloarea utilitatilor, Rezidentii datoreaza cheltuielile de mentenanta comune sau individuale, dupa caz.

Regulamentele privind organizarea, functionarea si dezvoltarea parcului industrial. Organizarea, functionarea si dezvoltarea parcului industrial este detaliata si prin regulamente care pot fi adoptate de catre organul statutar executiv al Administratorului, avand ca obiect, de exemplu, strategia de organizare, functionare si dezvoltare a parcului industrial, procedura de selecti a Rezidentilor, furnizarea utilitatilor, infrastructura etc. Regulamentele sunt acte juridice unilaterale cu putere general obligatorie fata de toti Rezidentii. Cu toate acestea, Rezidentii pot sa formuleze cerere in justitie prin care sa solicite constatarea ori declararea nulitatii unui regulament atunci cand acesta a fost adoptat cu incalcarea legislatiei.   

3. Facilitati
3.1. Facilitati care rezulta din Legea Parcurilor Industriale

Administratorii si Rezidentii se bucura de o serie de facilitati potrivit Legii Parcurilor Industriale, dupa cum urmeaza: (a) scutire de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei sau pentru scoaterea din circuitul agricol a terenului aferent parcului industrial; (b) scutire de la plata impozitului pe terenuri, corespunzator terenului aferent parcului industrial, potrivit prevederilor Codului fiscal; (c) scutire de la plata impozitului pe cladiri, corespunzator cladirilor care fac parte din infrastructura parcului industrial, potrivit prevederilor Codului fiscal; (d) scutiri, numai cu acordul autoritatilor publice locale, de la plata oricaror taxe datorate bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pentru eliberarea oricaror certificate de urbanism, autorizatii de construire si/sau autorizatii de desfiintare de constructii pentru terenurile si cladirile din infrastructura parcului, ce fac parte integranta din parcul industrial; si (e) alte facilitati ce pot fi acordate, potrivit legii, de autoritatile administratiei publice locale.

Facilitatile mentionate mai sus se acorda sub forma ajutoarelor de minimis si ajutoarelor de stat regionale ale caror conditii sunt reglementate prin Ordinul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice nr. 2980/2013 privind aprobarea conditiilor de acordare a masurilor de sprijin pentru investitiile realizate in parcurile industriale („Ordinul 2980/2013”), prin care a fost aprobata (i) schema privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investitiile realizate in parcurile industriale („Schema Ajutoare de Minimis”) si (ii) schema de ajutor de stat regional pentru sprijinirea investitiilor initiale realizate in parcurile industriale („Schema Ajutoare Regionale”).

Administratorul Schemei Ajutoare de Minimis si Schemei Ajutoare Regionale este Ministerul, iar furnizorii ajutorului de minimis sunt (i) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, pentru facilitatea prevazuta la pct. (a) de mai sus, respectiv (ii) unitatea administrativ-teritoriala pe teritoriul careia este situat parcul industrial, pentru facilitatile prevazute la pct.  (b) – (e) de mai sus.

Potrivit Schemei Ajutoare de Minimis, ajutorul de minimis se acorda intreprinderilor localizate in parcurile industriale, prin renuntari la venituri bugetare, sub forma facilitatilor in limita echivalentului in lei a 200.000 euro pentru fiecare beneficiar, pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), respectiv 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitatea in domeniul transportului rutier.

Potrivit Schemei Ajutoare Regionale, ajutorul de stat regional pentru sprijinirea investitiilor initiale realizate in parcurile industriale acordat intreprinderilor eligibile consta in acordarea facilitatilor, „investitie initiala” insemnand (i) o investitie in active corporale si necorporale legata de demararea unei unitati noi, extinderea capacitatii unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati prin produse care nu au fost fabricate anterior in unitate sau o schimbare fundamentala a procesului general de productie al unei unitati existente; sau (ii) o achizitie de active legate direct de o unitate, cu conditia ca unitatea sa fi fost inchisa daca nu ar fi fost achizitionata si cumparata de un investitor care nu are legatura cu vanzatorul si exclude simpla achizitionare a actiunilor unei intreprinderi.

Intensitatea ajutorului de stat  regional pentru sprijinirea investitiilor initiale realizate in parcurile industriale in echivalent subventie bruta actualizata nu poate depasi intensitatea ajutorului regional in vigoare la momentul acordarii ajutorului, aferenta regiunii in care se realizeaza investitia, astfel cum este stabilita in Harta nationala a ajutoarelor de stat regionale.  

Legea de Modificare, in forma initiala adoptata de Senat, continea si unele prevederi noi referitoare la facilitati. Aceste prevederi se refereau, printre altele, la (i) o noua facilitate care consta in scutirea de la plata impozitului pe constructii, stabilit potrivit Codului fiscal, (ii) faptul ca indeplinirea conditiilor prevazute in schemele de ajutor de stat se certifica prin hotararea consiliului local, furnizor al ajutorului de stat; (iii) faptul ca societatile privatizate cu proiect de parc industrial, respectiv societatile de administrare a parcurilor industriale, constituite anterior intrarii in vigoare a prezentei legi, carora li s-a recunoscut prin lege sau alt act normativ echivalent, statutul de parc industrial, beneficiaza de facilitatile prezentei legi. Cu toate acestea, la propunerea Comisia pentru industrii si servicii si Comisia juridica, de disciplina si imunitati, aceste prevederi au fost eliminate din versiunea finala a Legii de Modificare adoptate de Camera Deputatilor.

3.2. Facilitati care rezulta din alte acte normative

Pe langa facilitatile referitoare la taxe si impozite, astfel cum au fost descrise mai sus, exista si alte beneficii care rezulta din statutul de parc industrial.

De exemplu, potrivit Legii energiei si a gazelor naturale nr. 123/2012, prestarea serviciului de distributie a energiei electrice si a gazelor naturale este permisa fara detinerea unei licente acordate de ANRE administratorilor parcurilor industriale in interiorul acestora. De asemenea, parcurile industriale se pot confirma ca sisteme de distributie inchise, avantajul fiind ca operatorilor sistemelor de distributie inchise nu li se aplica anumite categorii de obligatii care se aplica in mod normal operatorilor de distributie dupa cum urmeaza: (i) obligatiile de a cumpara energia electrica pe care o foloseste pentru a acoperi consumul propriu tehnologic si serviciile de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecventei din sistemul sau, conform unor proceduri transparente, nediscriminatorii si bazate pe piata; (ii) obligatia ca tarifele sau metodologiile care stau la baza calcularii acestora sa fie aprobate inainte de intrarea in vigoare; (iii) obligatia de a achizitiona servicii de flexibilitate; (iv) obligatia ca operatorul de distributie sa isi dezvolte sistemele de distributie pe baza unor planuri de dezvoltare a retelei; (v) obligatia de a nu detine, dezvolta, administra sau exploata puncte de reincarcare pentru vehicule electrice; si (vi) obligatia de a nu detine, dezvolta, administra sau exploata instalatii de stocare a energiei.

De asemenea, potrivit Legii nr. 185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, sunt exceptate de la unele reguli privind distanta si dimensiunea mijloacele si steagurile publicitare amplasate in incintele parcurilor industriale.

4. Concluzii

Parcurile industriale reprezinta o optiune foarte buna de locatie pentru investitii de tip greenfield prin prisma a cel putin doua avantaje majore pe care acestea le ofera investitorilor: (i) servicii si infrastructura administrate in mod integrat si disponibile de la bun inceput (nu mai trebuie sa le genereze investitorul de la zero) si (ii) facilitati acordate de legislatie.

De asemenea, proprietarii de platforme de servicii comune pot avea avantaje din obtinerea titlului de parc industrial avand in vedere facilitatile acordate de legislatie nu numai rezidentilor dar si administratorilor parcului.

Autori: Cosmin Stavaru (foto), Vasile Soltan

Catalog

AFCAR 2023 coperta1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audit Gold Diana Filip logo portal

 

 

 

Accace logo 23

 

 

 

 

Ensight logo 23

 

Wolftheiss logo 23

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF logo 2023 portal

 

Consult Afaceri logo portal

 

 

TUV logo 20

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

  

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2024 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.