Consulting Jobs

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 225 vizitatori și nici un membru online

Preturile de transfer si relocarile de investitii. Sapte puncte de atentie pentru companii

Relocarile de investitii, in special cele din zonele non-UE, cum sunt Rusia, Belarus sau Ucraina, presupun anumite elemente de preturi de transfer pe care companiile ar trebui sa le ia in consideratie de la bun inceput. Iata care sunt cele mai importante sapte arii pe care orice companie care intentioneaza o relocare a afacerilor trebuie sa le aiba in vedere.

Indiferent de modalitatea practica pe care compania o doreste pentru relocare – fie ca vorbim de relocarea unei unitati de afaceri (ca este productie, distributie sau servicii), ce vine in completarea unei astfel de unitati deja existente in Romania, sau ca vorbim de o unitate de afaceri care va fi infiintata separat fata de cea deja operationala aici, orice relocare este in mod normal acompaniata si de o relocare a potentialului de profit intre membrii grupului de companii, imediat sau dupa un anumit interval de timp. Desi situatia integrarii unei noi unitati de afaceri intr-o unitate deja existenta pare relativ simpla, si in acest caz apar in practica o serie de intrebari in zona preturilor de transfer. Care devin cu atat mai complexe cand vorbim de infiintarea unei noi activitati.

Am sintetizat cele mai importante sapte arii din zona preturilor de transfer ce trebuie monitorizate de companii.

1. Cresterea preturilor pentru bunuri si produsele energetice. Cu exceptia cazului in care aceste cresteri de costuri sunt transferate prin preturi clientilor, desi nu tot timpul este posibil un astfel de transfer, majorarile au un impact rapid si direct in reducerea profitabilitatii societatilor. Si, atunci, trebuie gasit rapid un raspuns la intrebarea fireasca: cine trebuie sa suporte aceste cresteri de preturi? Trebuie modificate politicile preturilor de transfer? Daca da, cum? Aceste raspunsuri sunt importante, pentru ca, firesc de altfel, autoritatilor fiscale nu le plac reducerile de profitabilitate, care inseamna, evident, impozite platite mai mici. Ceea ce inseamna ca devine esentiala documentarea de la bun inceput a oricaror modificari ale politicilor de preturi de transfer.

2. Lanturile de aprovizionare. Acestea pot implica modificari semnificative ale fluxurilor logistice, deja afectate de la inceputul pandemiei COVID-19, cu implicatii nu doar in business, ci si in zona fiscala (de exemplu, taxele vamale). Astfel, companiile trebuie sa ia in calcul modificarile ce pot aparea in intregul lant de aprovizionare (pornind de la noii furnizori, noua logistica si clienti), pentru ca ele se traduc in analize ce trebuie derulate din perspectiva preturilor de transfer.

3. Capitalul uman. Aspectele legate de relocarea capitalul uman sunt primele ce ne vin in minte – potentiale modificari in functiile de management sau operationale, aspecte legate de productivitatea personalului sau de noi structuri organizationale care trebuie adaugate la cele deja existente la nivelul societatii din Romania. In mod invers, se pot inregistra, de asemenea, si costuri cu reducerile de personal – care este entitatea care trebuie sa le suporte, societatea din Romania sau o alta societate de la nivelul grupului? Aceste lucruri trebuie analizate din timp, deoarece, cu siguranta autoritatea fiscala va avea intrebari in aceasta zona.

4. Noi fluxuri de tranzactionare. Integrarea activitatii relocate in Romania intr-o activitate deja existenta aici presupune aparent continuarea aplicarii politicii de preturi de transfer deja prezenta la nivelul societatii din Romania. Totusi, este recomandabila o analiza a naturii activitatii relocate, pentru a vedea daca trebuie aduse ajustari contractelor si politicii de preturi de transfer existente.
Separat, cand vine vorba de o activitate noua care se relocheaza in Romania - sa luam exemplul unei unitati de productie deja existente in Romania, careia se doreste sa i se adauge prin relocare un centru de regional de cercetare-dezvoltare. Pentru aceasta noua activitate derulata in Romania, trebuie stabilite noi politici de preturi de transfer, adaptate reglementarilor specifice din Romania si, desigur, trebuie incheiate noi contracte. In acest exemplu trebuie sa se analizeze aspecte complexe legate de drepturile asociate proprietatii intelectuale (cui ii apartine, cine o administreaza si o dezvolta, cine are dreptul de folosinta), precum si noi procese operationale la nivelul societatii din Romania aferente activitatii relocate si schimbarii in lantul creator de valoare.

Se pune, desigur, in discutie si posibilitatea de a inregistra pierderi din activitatile relocate – si daca da, pe ce perioada ar fi acceptate aceste pierderi si cum se coreleaza cu politica de preturi de transfer la nivelul grupului.

5. Evenimente extraordinare. Situatia actuala de conflict poate da nastere unor evenimente si costuri extraordinare, iar problema care se pune in zona preturilor de transfer este legata de entitatea care administreaza riscurile respective si care trebuie sa suporte aceste costuri. Inainte de acest conflict, am avut cazuri in instanta unde ANAF contesta sustinerea de catre companii din Romania a unor costuri asociate unor evenimente extraordinare. La fel, trebuie luate in calcul efectul in profitabilitate al unor ajutoare de stat primite in aceasta perioada.

6. Analizele de comparabilitate. Stim cu totii ca, in Romania, analizele de comparabilitate trebuie sa aiba in vedere un criteriu geografic specific. Si, atunci, o intrebare care se pune este cea legata de impactul conflictului din Ucraina in astfel de analize. Trebuie insa avut in vedere impactul acestui conflict si al sanctiunilor impuse asupra companiilor care sunt potentiale companii comparabile de la nivelul Uniunii Europene. Adica, acolo unde opereaza majoritatea companiilor comparabile considerate in analizele de preturi de transfer din Romania (atat de companii, cat si de ANAF). Iar rezultate financiare ale acestor companii sunt afectate intr-o masura mai mica sau mai mare, in sens negativ sau pozitiv, in functie de sectorul in care activeaza, de nivelul de implicare in pietele afectate sau de legaturile economice cu Ucraina si Rusia. Companiile trebuie sa ia in calcul riscurile potentiale de preturi de transfer cauzate de conflict. Problema este ca nu exista un manual de preturi de transfer, ceea ce face ca agentii economici sa fie obligati sa improvizeze, asa cum s-a intamplat si ca raspuns la pandemia Covid-19.

7. Impactul inflatiei si al cursului de schimb. Odata cu intreruperile in lanturile de aprovizionare, pandemia Covid-19 a dus la o crestere a preturilor bunurilor si serviciilor. Conflictul din Ucraina a inflamat si mai tare inflatia, datorita unei cresteri generalizate in pretul materiilor prime si al combustibililor. Astfel, din punctul de vedere al preturilor de transfer, este de asteptat ca, dupa o perioada (daca nu chiar imediat), relocarea de afaceri sa fie insotita de o crestere a potentialului de profit in Romania. Cel putin asa spune teoria preturilor de transfer – dar, cum activitatile se desfasoara intr-un climat economic deja provocator, conflictul din Ucraina vine doar sa adauge un numar de incertitudini.

In concluzie, odata luata decizia de relocare, am recomanda realizarea unei analize +a ce presupune din perspectiva preturilor de transfer, pentru a fi pregatiti pentru investigatiile ulterioare ce vor fi derulate din partea autoritatilor fiscale.

Autori: Adrian Rus (foto), Partener, liderul departamentului de Preturi de transfer, EY Romania

Catalog

AFCAR 2021 coperta1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

 

 

 

 


 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF Finconta logo 21

 

 

 

TUV logo 20

 

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2022 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.