Cele 7 caracteristici mai putin cunoscute ale vanzatorilor de success
Lumea vanzarilor e plina de mituri. Unul dintre cele mai interesante este ca vanzatorii buni sunt „niste gura-casca simpatici”, oameni cu vorbe multe, zambet larg si o agenda incarcata cu glume de networking.
In realitate, adevaratii maestri ai vanzarii au o serie de trasaturi care, paradoxal, nu sar in ochi.
Uneori, acesti super-vanzatori nici macar nu vorbesc foarte mult. Dar ceea ce fac e sa actioneze cu precizia unui neurochirurg si intuitia unui detectiv sub acoperire.
Care sunt acele caracteristici mai putin cunoscute ale vanzatorilor de succes?
Chiar daca nu sunt evidente, acestea nu sunt nici clisee. Dar odata intelese, pot deveni adevarate arme secrete pentru orice vanzator ambitios.
1. Au o ureche antrenata pentru meta-mesaje
In programarea neuro-lingvistica (NLP), se vorbeste mult despre metaprograme, filtrele mentale inconstiente prin care procesam realitatea.
Vanzatorii de top nu doar ca stiu sa asculte, ci decupeaza din conversatie tiparele de gandire ale clientului.
Aud daca interlocutorul e motivat de evitare sau de implicare, daca e orientat spre detalii sau spre imaginea de ansamblu, daca are nevoie de validare externa sau e condus de propriile convingeri.
Acestia nu intreaba „Ce problema aveti?”, ci „Cum stiti ca e o problema?” si deja se pregatesc sa-si calibreze discursul dupa modelul decizional al clientului.
Unii numesc asta magie. Noi stim ca e doar o atentie speciala, meta-magica.
2. Nu incearca sa vanda, dar vand oricum
O trasatura contrarianta a vanzatorilor buni este ca nu par a vrea sa vanda. In mod paradoxal, tocmai pentru ca nu se agata, atrag. Nu preseaza. Nu grabesc. Nu simti nevoia sa iti ascunzi portofelul sub masa cand vorbesc cu tine.
Acesti oameni nu vand produse. Vand claritate, siguranta, semnificatie. Si daca ti se pare ca am intrat pe un teritoriu spiritual, ai dreptate.
Adevarul e ca, in profunzime, cumparam mai ales pentru cum ne face sa ne simtim produsul, nu pentru ce face el.
3. Tacerea e arma lor secreta
Stiti momentul acela incomod cand un client tace? Vanzatorul mediocru il umple cu vorbe. Vanzatorul de succes… tace si el. Ba chiar o face cu un zambet aproape malitios.
Acesti profesionisti stiu ca in tacere se sedimenteaza decizia. Ca pauza creeaza spatiu pentru procesare. Si ca tacerea poate fi un test. Cine o gestioneaza, conduce conversatia.
In NLP, asta se numeste calibrare la ritmul intern al interlocutorului, un fel de dans tacut, dar strategic.
4. Au un radar intern pentru ego
Nu, nu al lor. Al clientului. Vanzatorii eficienti simt cand sa laude subtil, cand sa ceara parerea clientului ca si cum ar vorbi cu un laureat Nobel in achizitii. Inteleg ca un client care se simte destept si apreciat e un client deschis.
Acestia aplica, de multe ori inconstient, o regula simpla: „Persoana cu cel mai mare statut perceput are cel mai mic risc perceput”. Daca vanzatorul il face pe client sa se simta „cel mai destept din camera”, in mod paradoxal, clientul il va percepe pe vanzator drept o persoana de incredere.
5. Isi aleg cuvintele in mod constient
„Incercati produsul nostru” versus „Descoperiti cum poate functiona pentru dumneavoastra.”
„Pretul este…” versus „Investitia este…”
„Speram ca veti alege…” versus „Cand veti decide sa mergeti mai departe…”
Vanzatorii buni nu vorbesc la intamplare. Ei stiu ca limbajul creeaza realitatea si o modeleaza prin verbe active, cuvinte senzoriale si presupozitii pozitive.
In NLP, acest lucru se numeste limbaj de influenta, si e diferenta dintre a spune „la ce va uitati?” si „ce anume v-a atras atentia?”.
Nu e manipulare, e finete psihologica. Sau, daca preferati, retorica in 3D.
6. Isi controleaza starea, indiferent de situatie
Un vanzator slab reactioneaza la emotiile clientului. Un vanzator bun influenteaza emotiile clientului. Pentru asta, trebuie sa-si controleze mai intai propria stare. In NLP, starea interna determina calitatea comportamentului.
Cei mai buni isi ancoreaza stari de resursa de calm, entuziasm, curiozitate. Apoi si le acceseaza la comanda. Nu intra intr-o intalnire „sa vada ce iese”. Intra pregatiti mental, emotional si fizic.
Ii vedeti inainte de intalnire prin colturi de cladire spunand „yes!” in soapta si dandu-si siguri ”hi five”.
Nu-s nebuni, sunt profesionisti.
7. Inteleg ca succesul sta in construirea de relatii
Ultima caracteristica e si cea mai importanta. Vanzatorii cu adevarat buni nu vizeaza inchiderea vanzarii. Vizeaza deschiderea unei relatii pe termen lung.
Au o gandire de tip „win-win” si nu fac contracte in care valoarea nu e clara pentru ambele parti.
Acestia investesc in incredere, comunicare, responsabilitate. Isi suna clientii si dupa 6 luni „doar ca sa vada cum le merge”. Cand un client devine fanul vanzatorului, procesul de vanzare devine o simpla formalitate.
In concluzie
Vanzatorii de succes nu sunt niste actori care recita scripturi. Sunt niste artizani ai conversatiei, maestri in psihologie aplicata, si, uneori, terapeuti deghizati in profesionisti in vanzari.
Au tact, disciplina, intuitie si o doza sanatoasa de umor cinic despre tot ce inseamna KPI-uri, CRM-uri si „urmarirea lead-urilor calde”.
Intr-o lume tot mai zgomotoasa, ei castiga prin subtilitate. Intr-o piata tot mai competitiva, ei se remarca prin autenticitate.
Si intr-un peisaj economic instabil, ei rezista pentru ca stiu un adevar simplu: vanzarea incepe cu intelegere si se termina cu incredere. Restul e storytelling, NLP si, bineinteles… follow-up.
#valoria #vanzari #competente #secrete #caracteristici #disciplina #claritate #rezultate
Autor: Elena Badea (foto), Managing Director, Valoria Business Solutions