8 semne ca ai un manager intuitiv
Sunt deja multi ani de cand vorbim despre faptul ca volatilitatea, incertitudinea si complexitatea nu mai sunt exceptii: sunt ceva normal.
Intr-un astfel de context, companiile nu mai au luxul de a strange absolut toate datele sau de a avea acoperite toate scenariile pentru a lua decizii.
Importanta folosirii intuitiei in business
Managerii trebuie sa fie capabili sa integreze rapid informatii incomplete, sa anticipeze schimbari subtile si sa mentina echilibrul echipelor in fata necunoscutului.
Aceasta abilitate presupune utilizarea eficienta a intuitiei, acel proces neuro-psihic sofisticat in care experienta, observatia fina si evaluarea inconstienta se combina pentru a ghida deciziile si actiunile.
Insa nu orice decizie luata „pe baza de feeling” este cu adevarat intuitiva. De ce? Deoarece intuitia are caracteristici clare, validate de cercetarile din psihologie si neurostiinte.
Numai urmatoarele opt semne arata ca ai un manager care-si utilizeaza cu adevarat mintea intuitiva pentru binele echipei.
Astfel capacitatea unui manager de a-si folosi mintea intuitiva, acel proces rapid, integrator, care acceseaza experienta acumulata si simtul situatiilor complexe, devine un diferentiator important.
1. Ia decizii rapide, dar bine calibrate
Un manager care foloseste intuitia nu amana deciziile din frica de a gresi, dar nici nu actioneaza impulsiv. In schimb, combina rapid informatiile disponibile cu propria experienta, evaluand riscurile principale inainte de a actiona.
Chiar si cand datele sunt incomplete, deciziile sale au sens, sunt bine argumentate ulterior si rareori genereaza surprize neplacute pentru echipa.
Managerul cu minte intuitiva antrenata ia decizii rapid, dar nu pare ca trage la sorti. De ce? Pentru ca in mintea noastra, conform cercetarilor lui Daniel Kahneman, functioneaza doua sisteme:
• Sistemul unu: rapid, intuitiv, si
• Sistemul doi: lent, analitic.
Managerii buni stiu cand sa foloseasca sistemul unu fara sa lase sistemul doi in concediu prelungit, iar echipa simte ca are un lider pe care se poate baza, ceea ce reduce anxietatea si creste coeziunea.
2. Anticipeaza tendintele si pregateste echipa pentru ele
In vremuri volatile, reactia rapida nu mai este suficienta, este nevoie de anticipare. Un manager intuitie observa acele semnale subtile de schimbare din piata si incepe sa pregateasca echipa inainte ca acestea sa devina evidente.
Rezultatul este acela ca oamenii nu mai simt schimbarile ca pe niste socuri, ci ca pe niste tranzitii firesti, ceea ce sustine adaptabilitatea si moralul colectiv.
Cum este posibil ca un manager sa anticipeze schimbarile? Ei bine, Gerd Gigerenzer de la Max Planck Institute spune ca intuitia este rezultatul recunoasterii inconstiente a patternurilor din experienta trecuta.
Cu alte cuvinte, creierul are o baza de date interna care ruleaza non-stop fara sa deranjeze cu detalii.
3. Intelege emotiile colective si ajusteaza tonul
Intuitia ajuta managerul sa simta rapid starea de spirit a echipei si sa isi adapteze comportamentul in consecinta. De exemplu, stie cand este momentul pentru un mesaj mobilizator versus un moment de recunoastere si suport.
Un manager intuitiv detecteaza daca oamenii sunt la capatul puterilor fara sa le ceara sa completeze un chestionar cu 60 de itemi despre „nivelul de wellbeing”.
Pentru aceasta abilitate trebuie sa le multumim neuronilor oglinda. Acestia sunt responsabili pentru empatia spontana si pentru capacitatea oamenilor de a intui starile altora fara explicatii lungi.
Cu un astfel de manager echipa se simte ascultata si inteleasa la nivel uman, ceea ce intareste loialitatea si angajamentul.
4. Imbina ratiunea cu instinctul in luarea deciziilor
Un manager intuitiv nu dispretuieste analiza sau datele, dimpotriva, le foloseste din plin. Totusi este capabil sa ia decizii importante chiar si atunci cand informatiile sunt partiale sau contradictorii. Deci stie sa „simta” ceea ce inca nu poate fi demonstrat logic.
Este important sa retinem ca intuitia vine din conectarea inconstienta a zonelor corticale: frontala, parietala si limbica. Cu alte cuvinte, este o prelucrare de date la nivel subiectiv, dar bazata pe experienta reala. Strategiile astfel generate sunt dinamice si personalizate, protejand echipa de volatilitatea excesiva.
5. Creeaza spatiu pentru gandire creativa si explorare
Un manager care-si foloseste intuitia nu cauta doar confirmari rationale, ci incurajeaza echipa sa gandeasca lateral, sa propuna solutii inovatoare si sa exploreze idei noi.
In loc sa pedepseasca greselile oneste, le vede ca pe pasi necesari in procesul de invatare. Echipa devine mai inovatoare si mai implicata in gasirea solutiilor, ceea ce creste agilitatea organizationala.
Aceasta abordare stimuleaza colaborarea, accelereaza luarea deciziilor si ajuta organizatia sa raspunda mai bine provocarilor neprevazute, transformand schimbarea intr-o oportunitate, nu intr-o amenintare.
6. Pune intrebari esentiale in momentele cheie
Managerii care-si utilizeaza intuitia nu dau mereu raspunsuri, ci pun intrebarile care deschid perspective noi. Ei nu vor sa controleze fiecare detaliu, ci stimuleaza reflectia si gandirea critica in echipa.
Conform teoriei despre neuro-plasticitate, creierul uman evolueaza cand este expus la idei noi. Asa ca daca vrem adaptabilitate, ca manageri trebuie sa incurajam gandirea creativa, oricat de bizara ar parea initial.
In acest mod, oamenii din echipa devin autonomi, responsabili si conectati cu scopul si misiunea companiei.
7. Stie cand o decizie bazata doar pe logica nu este suficienta
In special in perioade de criza, managerii intuitivi isi dau seama ca, desi modelele analitice ofera un cadru de lucru, ele nu pot surprinde toate nuantele realitatii. Atunci cand este cazul, acestia iau decizii bazate pe valori, experienta si intelepciune practica, nu doar pe cifre.
Managerii intuitivi stiu ca intrebarile bune sunt ca niste hack-uri pentru cortexul prefrontal: forteaza gandirea critica si dezvoltarea sinapselor.
Ei nu doar spun „fa asa”, ci intreaba „ce vezi tu ca nu vad eu?” sau „ce ti se pare ciudat aici?”. Iar echipa invata sa echilibreze analiza rece cu evaluarea umana, dezvoltand o gandire mai matura si echilibrata.
8. Isi pastreaza echilibrul interior in fata incertitudinii
Poate cel mai clar semn ca un manager foloseste corect mintea intuitiva este capacitatea de a ramane calm chiar si in haos. Aceasta stabilitate emotionala provine din increderea in propria judecata si din acceptarea faptului ca nu toate variabilele pot fi controlate.
Studiile despre reglarea emotionala arata ca nu presupune ignorarea emotiilor, ci gestionarea lor interna, fara ca managerul sa le mai arunce in fata echipei. Creierul activeaza reteaua de control executiv si inhiba raspunsurile de tip fight-or-flight.
Asta inseamna ca, in situatii de criza, managerul nu are isterii, nu scoate strigate, nu trimite e-mailuri scrise cu CAPS LOCK. Prin propriul exemplu, managerul inspira incredere si calm in echipa, reducand frica de necunoscut si sustinand performanta chiar in conditii dificile.
De ce este vital acest tip de management acum
Mintea intuitiva devine un atu esential pentru manageri, insa intuitia de care echipele au nevoie nu este arbitrara sau impulsiva. Ea este rezultatul unei practici constiente de integrare a experientei, datelor, emotiilor si observatiei fine.
Managerii care folosesc corect aceasta forma de inteligenta nu sunt doar mai eficienti, sunt si cei care creeaza companii reziliente, agile si umane. Sub conducerea lor, echipele performeaza mai bine si isi pastreaza energia, creativitatea si increderea, chiar si cand vantul schimbarii sufla cu putere.
Daca ai norocul sa lucrezi cu un astfel de manager, observa-i modul de actiune, invata si, la randul tau, cultiva-ti propria minte intuitiva. Este una dintre cele mai valoroase investitii din cariera ta.
#valoria #management #intuitie #competente #caracteristici #disciplina #claritate #rezultate
Autor: Elena Badea (foto), Managing Director, Valoria Business Solutions