Consulting Jobs

Cumpanasu Partners is looking for talented versatile attorneys

Cumpanasu Partners is currently expanding its cons...

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 219 vizitatori și nici un membru online

De ce noua generatie de angajati refuza efortul?

Traim in epoca placerii. Mai exact, intr-o epoca a promovarii si valorificarii placerii ca obiectiv principal al vietii. 

Totul este conceput sa ne ofere distractie, confort si recompense instantanee. Jocurile video, festivalurile, retelele sociale, parcurile de distractie, Netflix, aplicatiile de dating, toate compun un ecosistem care ne promite accesarea rapida a placerii si eliberarea de orice forma de efort sau disconfort.

Industria divertismentului nu mai este doar o zona a vietii. A devenit modelul dominant dupa care interpretam orice: munca, relatiile, educatia. Iar in centrul acestui model sta o idee simpla: viata trebuie sa fie placuta. Daca nu este, ceva e gresit.

Disconfortul ca fragilitate: de ce evitam durerea

In acest context, durerea devine suspecta. Disconfortul trebuie evitat. Suferinta e considerata un semn ca „ceva nu e in regula”. Dar tocmai aceasta fuga de durere ne expune unei forme noi de fragilitate: imposibilitatea de a deveni. 

Insa devenirea presupune efort. Interiorizarea cunoasterii presupune frustrare. Exersarea unei competente presupune timp si rabdare. Dar cultura divertismentului elimina treptat aceste realitati. Ofera in schimb simulacre de reusita fara munca, de validare fara merit, de sens fara profunzime. 

Problema nu este ca ne distram. Ci ca ne obisnuim sa credem ca totul trebuie sa semene cu distractia. Cand viata profesionala, educatia sau relatiile nu mai ofera doar placere, ci si obstacole, multi se blocheaza. Refuza disconfortul. Si incep sa creada ca ceva este „defect” in ei sau in ceilalti.

Nu spun ca trebuie sa ne strangem vietile in “menghina” ca sa devenim. Nu orice durere este buna. Spun ca este util si uneori necesar ca un anumit tip de suferinta sa fie integrata in procesul de devenire ca acesta sa aiba sens. Acceptarea fireasca a suferintei ca parte a cresterii.

O lume fara disconfort: iluzia educatiei fara efort

Tot mai des auzim ideea ca scoala trebuie sa fie „placuta”. Ca efortul oboseste copilul. Ca testele il streseaza. Ca temele ii „fura copilaria”. Acest discurs vine, de multe ori, chiar de la parinti bine intentionati. Dar in spatele grijii sta o mare iluzie: ca educatia trebuie sa fie lipsita de disconfort.

Aceasta schimbare de perspectiva nu e intamplatoare. Traim intr-o cultura a entertainmentului, unde totul trebuie sa fie rapid, usor, captivant. Platformele educationale se promoveaza cu promisiunea ca invatarea poate deveni un joc. Scoala se adapteaza, profesorii „inoveaza”, iar efortul devine un cuvant tot mai incomod. 

Dar realitatea este simpla: cunoasterea cere efort. Nu poti intelege matematica fara sa gresesti. Nu poti invata o limba straina fara repetitie. Nu poti deveni bun la ceva fara ore lungi de munca. 

Efortul nu este o trauma, ci o conditie a progresului. Disconfortul inseamna ca mintea se adapteaza. Frustrarea arata ca apar noi conexiuni. Lupta cu o tema dificila dezvolta vointa si concentrare.

Daca educatia se reduce la ce e placut, pierdem formarea caracterului. Fara reguli, fara efort sustinut, fara momente de renuntare temporara la comoditate, copilul nu devine rezilient. Mai tarziu, acest copil devine angajatul care renunta la prima dificultate. Care confunda disconfortul cu opresiunea. Care cere recunoastere fara merit.

Educatia nu trebuie sa fie un chin. Dar nici nu trebuie sa evite orice urma de efort. Pentru ca un viitor solid se cladeste in tensiunea dintre vointa si limita.

Sensul formativ al durerii si relevanta acestuia in cariera

Durerea, in sens profund, nu este doar o experienta de evitat. Este un semnal, o etapa si uneori chiar un profesor. In viata profesionala, suferinta apare sub multe forme: efortul de a invata o competenta noua, presiunea unui deadline, feedback-ul negativ, esecul in fata unei provocari, nevoia de a te adapta unei echipe sau unui stil de leadership dificil. 

Toate aceste situatii pot provoca disconfort. Dar exact acest disconfort formeaza rezistenta psihica, autonomie, claritate, anduranta. Fara el, cariera nu creste. Devine o succesiune de episoade comode, dar lipsite de consistenta.

In trecut, durerea profesionala avea sens. Era legata de progres. Te „calea”, adica te ajuta sa devii mai clar, mai structurat, mai pregatit. 

Acum, pentru tot mai multi tineri profesionisti, durerea e semnul ca trebuie sa plece. Daca o sarcina e dificila, inseamna ca nu li se potriveste. Daca un coleg e exigent, inseamna ca e toxic. Daca munca cere efort, inseamna ca organizatia nu e „safe”.

Dar tocmai lipsa confruntarii cu durerea duce la stagnare. Fara efort, nu se dezvolta competenta. Fara refuzuri, nu apare discernamantul. Fara provocari, nu se formeaza caracterul. 

Cariera nu se cladeste doar cu validari, ci si cu renuntari. Iar sensul formativ al durerii este acesta: construieste un profesionist care poate duce greul fara sa cedeze, care isi cunoaste limitele si le depaseste lucid. 

In absenta acestui proces, angajatul ramane vulnerabil, chiar daca aparent se simte „safe”.

Noul angajat: fara dorinta, fara implicare, fara efort

Tot mai multe companii se confrunta cu un fenomen greu de inteles la prima vedere: angajati tineri, aparent bine pregatiti, care nu vor nimic. Nu vor promovare pentru ca aduce responsabilitate. Nu vor implicare pentru ca inseamna efort emotional. Nu vor presiune pentru ca destabilizeaza confortul interior.

Acesti angajati, in special din generatia Z, nu sunt lipsiti de inteligenta. Sunt conectati, informati, rapizi. Dar par dezinteresati de ideea de cariera. Vin la birou, dar nu investesc. Lucreaza, dar nu se implica. 

Exista, dar nu construiesc. Explicatia nu sta in lene sau lipsa de valori. Ci intr-un model de viata interiorizat timpuriu. Educatia lor a fost centrata pe confort, validare si placere. 

Au invatat ca daca ceva nu e „fun”, trebuie schimbat. Au fost incurajati sa se exprime, dar nu sa se depaseasca.

Au fost protejati de efort, dar pusi sa caute „sens” si „flow”. Ajunsi in organizatii, cauta acelasi lucru: jobul care nu doare, managerul care intelege, echipa care nu provoaca disconfort. 

Dar realitatea profesionala nu functioneaza asa. Valoarea apare in tensiune. Cresterea apare in efort. Autenticitatea se formeaza in confruntare.

Cand angajatul nu mai are dorinta, implicare sau disponibilitate la efort, nu e vina lui. Dar este o urgenta de leadership. Pentru ca fara modele care sa valideze efortul si fara contexte care sa dea sens disconfortului, noul angajat va ramane intr-o inertie eleganta, dar sterila.

Leadership-ul adaptat la fragilitate

Tranzitia de la un leadership bazat pe reguli si rezultate la unul centrat pe grija si wellbeing a fost accelerata in ultimii ani. Pandemia, burnout-ul, anxietatile colective au fortat companiile sa devina mai atente la nevoile angajatilor. Asa s-a trecut, in multe organizatii, de la „justice leadership” la „care leadership”. 

Adica de la exigenta, obiective clare si responsabilitate, la empatie, flexibilitate si protectie emotionala. Insa aceasta tranzitie, desi necesara, a produs si efecte secundare. 

Pentru unii lideri, grija fata de angajat s-a transformat in evitarea oricarei confruntari. A da feedback a devenit un risc. A impune standarde a ajuns un act „traumatizant”. A cere performanta a fost perceput ca „presiune toxica”.

Aceasta schimbare a avut motivatii bune. Angajatii fragili emotional, blocati de presiune sau lipsiti de motivatie, nu raspund la stiluri dure. Au nevoie de siguranta, incredere, ascultare. 

Dar cand leadership-ul se reduce doar la grija, apare o problema: se mentine fragilitatea. Leadership-ul adaptat la fragilitate risca sa creeze medii in care nimeni nu creste. Totul devine negociabil: obiectivele, termenele, implicarea. Feedback-ul se dilueaza, evaluarea se evita, disconfortul se elimina.

Astfel, liderul nu mai provoaca dezvoltare. Doar mentine o zona de echilibru emotional. Iar in timp, echipele devin reactive, lente, nesigure. Un lider eficient nu ignora fragilitatea, dar nici nu o eternizeaza. O intelege, o gestioneaza si o depaseste impreuna cu echipa. 

El spune: „Te sustin, dar te si provoc”. „Iti ofer spatiu, dar si criterii”. „Te ascult, dar si te responsabilizez”. Leadership-ul matur nu evita durerea, ci ii da sens. Transforma disconfortul in invatare. Schimba frustrarea in progres. 

Adevarata grija nu inseamna sa protejezi omul de efort. Ci sa-l ajuti sa-l duca. Sa-l insotesti in parcursul de la fragilitate la autonomie. Fara acest echilibru, organizatiile risca sa devina spatii placute, dar neproductive. Cu oameni linistiti, dar fara vlaga.

Tehnologia ca aliat al usurintei

Astazi tehnologia promite un lucru simplu: usurinta de utilizare. Vrei sa inveti ceva? Ai cursuri scurte, videouri explicative, inteligenta artificiala care iti rezuma carti. Vrei sa comunici? Scrii un mesaj si il traduce instant o aplicatie. 

Vrei sa muncesti mai eficient? Ai tool-uri care planifica, redacteaza, calculeaza si automatizeaza. In fata acestei avalanse de solutii rapide, multi angajati ajung sa evite orice complexitate. Daca ceva e greu, e „inutil”. Daca cere timp, e „ineficient”. Daca implica rabdare, e „de moda veche”.

Astfel, tehnologia devine un scut impotriva efortului profund. In loc sa sustina invatarea, o inlocuieste. In loc sa sprijine gandirea, o preia. In loc sa incurajeze asumarea, o ocolesc. Problema nu este tehnologia in sine. Ci felul in care este folosita: ca mecanism de evitare. 

In loc sa fie o unealta, devine un substitut. Fara munca intelectuala, fara efort deliberat, performanta devine o aparenta. Oamenii stiu sa foloseasca instrumente, dar nu mai stiu de ce. Au solutii, dar nu au criterii. Livrabile, dar nu judecata.

Leadership-ul modern are o provocare majora: sa redea valoarea efortului in era tehnologiei. Sa arate ca instrumentele sunt utile, dar nu suficiente. Sa educe pentru discernamant, nu doar pentru viteza. Pentru ca atunci cand totul e usor, devine tot mai greu sa cresti cu adevarat.

Ce mai putem face?

Nu putem da timpul inapoi. Cultura placerii, educatia fara efort, tehnologia care simplifica tot sunt realitati ale prezentului. Dar putem actiona constient, strategic, cu intentie.

In primul rand, trebuie sa reabilitam valoarea efortului. In scoala, in familie, in companie. Sa spunem clar: invatarea cere munca. Performanta implica efort. Cresterea profesionala nu vine fara disconfort.

Parintii se pot opri sa mai spuna ca efortul „traumatizeaza”. Sa-i invete pe copii sa stea in fata dificultatii. Sa nu confunde oboseala cu suferinta. Sa inteleaga ca nu tot ce nu e placut e rau. Profesorii pot educa pentru rezilienta. Sa nu transforme totul in joc. Sa explice sensul muncii, al exercitiului, al greselii. Sa educe caracter, nu doar competente.

Liderii din organizatii pot crea o cultura a dezvoltarii reale. Una care incurajeaza invatarea continua. Care valideaza efortul, nu doar rezultatele. Care sustine angajatii, dar si ii responsabilizeaza. Companiile pot oferi feedback autentic, nu doar recunoastere superficiala. Pot seta asteptari clare. Pot forma oameni care inteleg ca valoarea nu vine din confort, ci din contributie.

Tehnologia trebuie repozitionata ca aliat, nu ca refugiu. Sa sustina gandirea, nu sa o inlocuiasca. Sa extinda capacitatile umane, nu sa le anuleze. Avem nevoie de o noua pedagogie a efortului. O noua conversatie sociala. Una care sa revalorizeze rabdarea, munca, durerea cu sens. Sa spunem din nou: „E greu, dar merita”. Pentru ca doar prin asumare apare progresul real. Iar fara el, totul devine superficial, adica rapid, placut si lipsit de valoare.

Autor: Constantin Magdalina (foto), Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Catalog

AFCAR 2024 cop1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

Kapital Minds logo portal

 

 

 

Relians logo portal

 

 Modular Services logo alb portal

 

 

 

YXS Avalana logo portal 25

 

 

Vialto logo portal bun

 

 

Dynamic Learning logo bun portal

 

Vertik logo nou portal

 

 

 

Auditcont Exal logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trusted Advisor logo portal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accace logo 23

 

 

 

 

 

Wolftheiss logo 23

 

 

 

 

 

 Bondoc logo 2025 portal

 

 

 

 

 


 

 

Horvath logo 2021

 

 

PKF logo 2023 portal

 

Consult Afaceri logo portal

 

 


Valoria logo2 

 

 

  

 

 

   

 

 

 

     

prospect logo

 

 

Copyright © 2025 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.