Ileana Ionescu, Principal Ensight Management Consulting: “Reputatia Ensight este data de calitatea si rezultatele validate de piata”
Dna Ileana Ionescu, cum arata azi, dupa un deceniu de activitate, Ensight Management Consulting, unul dintre principalii jucatori din piata de consultanta din Romania?
Ensight s-a dezvoltat continuu si este acum o companie matura, de referinta in piata de consultanta. Ne mandrim cu un portofoliu remarcabil de clienti si proiecte. In aproximativ 14 ani de activitate am lucrat cu mai mult de 160 de clienti si am livrat aproximativ 200 de proiecte.
Care dintre ariile dvs de competenta au fost cele mai solicitatea de-a lungul activitatii si care au generat cele mai mari profituri?
Cele mai multe proiecte pentru care am fost solicitati sa oferim asistenta sunt proiecte de transformare. Solutiile noastre integrate se bazeaza pe competente complementare (management, financiar, resurse umane, IT, achizitii, logistica, marketing si vanzari) si sunt concepute astfel incat sa raspunda celor mai importante provocari pe care le intampina companiile. Capabilitatile si experienta extinsa a echipei Ensight ofera acces clientilor nostri la servicii de consultanta la standarde inalte de calitate, acoperind urmatoarele domenii: strategie, operatiuni, financiar, resurse umane, tehnologie.
Compania Ensight este membru EUROGROUP CONSULTING. Care sunt avantajele pe care le aduce un astfel de parteneriat?
EUROGROUP CONSULTING este o retea independenta de consultanta, de origine europeana, ce detine 28 de birouri in 21 de tari si are in prezent o echipa formata din 1200 de consultanti. Pe langa acoperirea geografica, apartenenta la EUROGROUP CONSULTING ne ofera o adevarata platforma de cooperare profesionala si impartasire a expertizei dobandite in diferite proiecte de consultanta in industrii, precum cea bancara, financiara si de asigurari, energie si utilitati, produse de larg consum si sectorul public. Ensight abordeaza, astfel, o gama diversificata de probleme de business pentru clienti, la nivel national si international.
Ne puteti nominaliza cateva dintre proiectele de anvergura pentru care ati fost solicitati de-a lungul activitatii?
Recent am derulat un proiect de transformare a unei banci centrale in care, pornind de la obiectivele strategice, am intervenit pe toate dimensiunile organizatiei: procese, resurse umane si organizare, sisteme IT. De asemenea, in sectorul bancar am derulat proiecte complexe de revizuire a strategiei, asistenta la integrarea sistemelor informatice si managementul schimbarii in context post-achizitie.
In industria de energie si utilitati, am contribuit la centralizarea si standardizarea proceselor financiare si de IT in cadrul centrului de servicii partajate. In acest context, am fost implicati in definirea a peste 100 de proiecte de implementare pentru atingerea viziunii strategice.
Am asistat companii din retail si distributie in optimizarea vanzarilor, a nivelului de serviciu si a fluxurilor financiare – cresterea cifrei de afaceri si a profitabilitatii (ex. cresterea marjei procentuale cu 1-2 puncte, cresterea pretului mediu de vanzare), reducerea costurilor operationale (ex. reducerea cheltuielilor operationale cu ~30%, diminuarea stocurilor cu ~15-20%).
“IMM-urile sa se concentreze pe core business si pe clientii profitabili”
Ce sfat au consultantii Ensight pentru ca IMM-urile sa treaca cu bine peste aceasta perioada mai grea, marcata de insolvente, blocaje financiare, restructurari?
O recomandare generica este ca IMM-urile sa se concentreze pe core business si pe clientii profitabili. Un mediu intern orientat pe excelenta operationala permite punerea in practica a strategiilor comerciale. In functie de presiunile caracteristice industriei si firmei, recomandarile noastre pot viza atat zona de strategie – ex. revizuirea acesteia, repozitionare, cat si zona operationala si financiara.
Portofoliul de clienti, furnizori si produse trebuie atent evaluat si redimensionat/ restructurat daca analizele cantitative indica acest lucru. Pentru a cita un fost client care a parcurs cu rezultate bune un proces de restructurare – «mai bine mic si viu, decat mare si mort».
In plus, o gestiune financiara sanatoasa – urmarirea frecventa a fluxurilor de trezorerie si actiuni rapide pentru corectarea acestora.
Prin ce se individualizeaza Ensight Management Consulting de alte firme concurente din piata locala? Cum se va pozitiona si care sunt obiectivele pe care le veti aborda pentru urmatorii ani?
Reputatia Ensight este data de calitatea si rezultatele validate de piata. Succesul proiectelor de consultanta Ensight se datoreaza cunoasterii mediului local si a provocarilor cu care se confrunta companiile, atat cele multinationale, cat si cele detinute de antreprenori romani. Complementar, valorificam experienta internationala a partenerilor nostri din EUROGROUP CONSULTING si lectiile invatate in piete mai dezvoltate. In echipa noastra, imbinam expertiza acumulata in diferitele industrii cu tehnicile si instrumentele specifice consultantei de management.
Dorim in continuare sa promovam serviciile de consultanta, pe baza unor valori sanatoase.
In ce ramuri de business se simte cel mai acut nevoia de consultanta in management?
Din cauza produselor de tip clona (“me-too”) si cererilor din ce in ce mai diversificate din partea clientilor, majoritatea companiilor trebuie sa gestioneze portofolii extinse de articole. Aceasta situatie conduce la presiuni pe lantul logistic si pe costurile de depozitare – in general pe costurile operationale. Avand in vedere acest context, observam o nevoie mai pronuntata pentru asistenta in sectorul de retail si distributie. Consultantii pot contribui in sectoarele supuse unor transformari profunde – precum sectorul bancar sau in industriile puternic reglementate. Sectorul public are in continuare o nevoie acuta pentru eficientizare si optimizare.
“Un cuvant cheie pentru piata de consultanta pentru urmatorii ani este consolidarea”
Care sunt atuurile pe care ar trebui sa le detina un bun consultant in management?
Un bun consultant in management este cel invitat in mod repetitiv de client. In perspectiva noastra, un bun consultant este in primul rand etic. Apoi, intelege nevoile clientului, propune solutii concrete, producatoare de beneficii. In plus, poate gestiona complexitatea proiectelor si a realitatii interne din cadrul companiilor.
Cum estimati ca vor evolua afacerile firmei in 2014, comparativ cu 2013, in privinta cifrei de afaceri si a marjei de profit?
Pentru anul 2014, asteptam o evolutie similara anului 2013. Climatul economic si politic intern, dar si evenimentele geostrategice pot afecta initiativele clientilor, implicit piata de consultanta.
Cum vedeti urmatorii 2-3 ani pentru piata consultantei din Romania si, implicit, pentru Ensight Management Consulting?
Dificili si in directa legatura cu abordarea sectorului public (care reprezinta o pondere semnificativa in piata de consultanta) – diferenta poate fi facuta de calitate ca si criteriu predominant in achizitie (versus pretul cel mai mic).
Un alt cuvant cheie pentru piata de consultanta pentru urmatorii ani este consolidarea.
K.M.