Cele 3 principii ale excelentei in management
In era eficientei, excelenta operationala este cheia succesului in mediul de afaceri. Companii mari din industrii cu venituri importante nu isi valorifica corect potentialul de crestere. De aceea definirea proceselor operationale de tip ”Comanda ca sa Platesti”, ”Investeste ca sa Recuperezi” sau ”Dezvolta ca sa Lansezi” este decisiva.
Desi aceste combinatii de cuvinte dau impresia unei intelegeri clare, usor de intuit, de cele mai multe ori cand sunt intrebati despre managementul proceselor, managerii fie nu stiu sa le explice, fie fac stop-cadru doar pe unele etape dintr-un proces. Ceea ce le este comun mai tuturor managerilor este abordarea proceselor operationale pe directia companie->mediu extern, dar nu si pe directia mediu extern->companie.
Excelenta in management are garantia atingerii ei daca respecta aceste trei principii:
1. Echilibrarea abordarii prea centrata pe perspectiva interna si lipsa de focus pe ceea ce se intampla in mediul exterior companiei in managementul performantei. Adica includerea perspectivei externe asupra business-ului din partea factorilor externi implicati. Luarea in considerare a contributiei si cerintelor fiecaruia dintre acesti factori implicati si a dinamicii pietei marcheaza o schimbare importanta fata de managementul traditional al performantei centrat mai mult pe intelegerea doar a performantei interne.
2. Alinierea proceselor de management cu misiunea si valorile companiei. Deoarece procesele de management sunt strategice, financiare si operationale, cheia succesului este alinierea acestor procese la diferite niveluri, precum si transversal pe departamente. Rezultatele excelente vin numai din executarea perfecta a planului si necesitatea conectarii intregului set de procese de management. Managementul traditional al performantei trateaza deseori activitati de gestionare, cum ar fi planificarea, bugetarea, prognoza, raportarea si analiza in mod izolat, ceea ce conduce la ineficiente.
3. Recunoasterea faptului ca, pentru a crea o organizatie in care invatarea este agila, buclele de feedback dintre procesele de management sunt vitale. Acest feedback permite companiilor sa identifice rapid schimbarile, sa evalueze impactul acestora asupra planurilor lor si sa gaseasca rapid modalitati alternative de abordare a obiectivelor lor. Aceste bucle de feedback ar trebui sa cuprinda indicatorii de performanta optimi pe nivelurile operationale, financiare si strategice.
Strategiile de afaceri traiesc si mor daca o companie performeaza. Cunostintele, strategiile si planurile raman teoretice daca cineva nu le pune in actiune - si nu le monitorizeaza pentru a vedea cum functioneaza. Dar managementul performantei trebuie sa faca mai mult decat sa monitorizeze fiecare proces. Trebuie sa suprapuna diferitele arii de activitate si sa creeze o perspectiva asupra relatiei de cauzalitate dintre activitatile fiecarui rol si departament. Informatiile disparate prezinta unul dintre obstacolele principale pentru succesul managementului performantei.
Strategiile de gestionare a datelor sunt esentiale. Pentru a depasi aceasta problema, responsabilii in managementul performantei implementeaza strategiile de gestionare a datelor, asfel incat toate departamentele sa utilizeze instrumente corelate cu activitatea lor dar si cu procesele cheie pentru performanta companiei. Procedand astfel, companiile obtin o mai buna vizibilitate a proceselor de afaceri si isi creste capacitatea de a urmari si gestiona in mod proactiv factorii de crestere a veniturilor, scaderea costurilor si aprecirea valorii actionarilor.
Orientarea catre client a organizatiei, ca principiu al managementului calitatii, se concretizeaza prin stabilirea obiectivelor calitatii si adoptarea strategiilor adecvate pentru asigurarea avantajelor concurentiale - diferentierea si controlarea costului. In acest scop, prin abordarea bazata pe proces a activitatilor organizatiei se defineste lantul valoric a carui analiza permite evidentierea modalitatilor in care organizatia poate realiza pentru clientii sai produse si servicii mai “valoroase” decat ale concurentilor.
Autor: Alina Fanita (foto), CEO, PKF Finconta