Articole
Horváth & Partners a derulat proiecte de consultanta de peste 64 mil. euro in ultimii 15 ani
De-a lungul a 15 ani de activitate pe piata din Romania, compania de consultanta in management, Horváth & Partners, a derulat mai mult de 300 de proiecte, in valoare de circa 64 milioane de euro. Bilantul a fost prilejuit de aniversarea recenta a biroului local al companiei, care a fost infiintat in noiembrie 2005. Reprezentantii Horváth & Partners considera ca principalele trei tendinte care se vor materializa in urmatorii doi ani, la nivelul mediului de business, sunt: (1) accelerarea transformarii digitale, cresterea continua si vertiginoasa a canalelor online de vanzare si accentuarea imbunatatirii experientei clientilor; (2) concentrarea organizatiilor pe sporirea capacitatii de inovare si a investitiilor in tehnologii ecologice; si (3) concentrarea pe actiuni concrete de sustenabilitate, cu precadere in sectoarele: energetic, transporturi, agricol si industrial.
Noile orientari OCDE privind implicatiile preturilor de transfer in contextul pandemiei COVID-19
Sumar
Articolul prezinta raspunsuri la intrebari majore cu care se confrunta companiile multinationale in contextul creat de pandemia COVID-19 si al orientarilor OCDE aferente.
Cuvinte cheie – aranjamente cu risc limitat / alocarea pierderilor / forta majora / acord de pret in avans (APA)
Introducere
Pandemia COVID-19 a provocat o criza mondiala fara precedent si a afectat economia globala intr-un mod in care efectele vor fi resimtite pentru o perioada lunga de timp. Aceasta pandemie si-a avut impactul si asupra preturilor de transfer si va schimba modul in care sunt efectuate tranzactiile intre companii, precum si modul in care preturile sunt determinate in cadrul acestor tranzactii. Am raspuns in acest articol la cateva dintre intrebarile cheie in lumina ghidului OCDE publicat cu privire la implicatiile preturilor de transfer prin prisma pandemiei COVID-19 (publicat in data de 18 decembrie 2020).
Horváth & Partners: Peste 80% dintre companiile din Romania sunt in urma cu digitalizarea proceselor de business
Peste 80% dintre companiile din Romania folosesc sisteme de planificare a resurselor organizatiei (ERP – Enterprise Resource Planning) invechite si insuficient digitalizate, conform analizelor Horváth & Partners si statisticilor anuale furnizate de Comisia Europeana, prin Digital Economy and Society Index - DESI din 2020.
Pentru a fi competitive, companiile au nevoie de platforme ERP moderne, care odata implementate reduc cheltuielile de functionare si timpul mediu alocat diferitelor activitati cu pana la 30%, iar profitabilitatea creste, in medie, cu 20%.
Sediile fixe - o noua directie in inspectiile fiscale recente. Analiza structurilor de business transfrontaliere, esentiala pentru a preveni obligatii suplimentare de TVA
Sediul fix al companiilor nerezidente este subiectul multora dintre inspectiile fiscale din ultima perioada, bulversand cu impuneri semnificative de TVA modele de business indelung utilizate, in sectoare precum farma, auto, energie sau structuri de procesare la comanda. Pe fondul unei legislatii neclare in privinta definirii criteriilor de stabilire a sediului fix pentru nerezidenti, nu de putine ori, inspectorii fiscali au impus TVA suplimentar societatilor romanesti care presteaza servicii catre nerezidentii beneficiari ai acestor servicii. Din perspectiva TVA, sediul fix este important pentru a stabili locul unde se plateste TVA pentru prestarile de servicii si persoana obligata sa plateasca TVA pentru operatiunile economice in care intervine.
In alinierea prevederilor contabile la cele fiscale, Finantele pierd din vedere aspectele practice ale cerintelor de raportare
Noul proiect de modificare a Legii contabilitatii ar putea obliga companiile straine rezidente fiscal in Romania sa raporteze situatiile financiare atat in statul in care sunt infiintate, cat si in Romania
Persoanele juridice straine, inclusiv cele apartinand Spatiului Economic European, care au locul conducerii efective in Romania, vor avea, din acest an, obligatia de a intocmi situatii financiare anuale in Romania, conform unui proiect de modificare a Legii contabilitatii, aflat spre consultare publica. In cazul in care textul nu va mai suferi ulterior modificari, persoanele juridice straine vor trebui sa intocmeasca situatii financiare pentru intreaga activitate, atat in statul in care sunt infiintate, cat si in Romania.
Horváth & Partners: Un plan de continuitate a afacerii poate creste sansele unei companii de a supravietui unei crize cu minimum 30%
Un plan bine pus la punct de continuitate a afacerii creste cu cel putin 30% sansele unei intreprinderi de a face fata unei crize precum cea pe care o traversam in aceste zile, cand companiile incearca sa se replieze, sa se adapteze si sa isi continue activitatea prin adoptarea unor solutii pentru mentinerea in functiune a unor procese de business esentiale, potrivit reprezentantilor Horváth & Partners, companie de consultanta in management care a lansat recent acest tip de program si pe piata locala.
Accelerarea tendintelor tehnologice in business
In mediul de afaceri de astazi marile tendinte suscita interesul decidentilor. Acestea arata incotro se indreapta o industrie, un sector de activitate, o economie. Compuse la randul lor din incipiente tendinte emergente care ajung sa fie dominante, tendintele macro ne contin.
De exemplu daca esti proprietarul unei companii oarecare s-ar putea sa nu fii chiar in avangarda dezvoltarii tehnologice. Cu toate acestea tehnologia joaca un rol important pentru cresterea si eficienta companiei si e bine sa stii care este tendinta de utilizare.
Liderii de afaceri mizeaza pe investitii in fuziuni si achizitii pentru a depasi criza provocata de pandemie
- Liderii de afaceri anticipeaza ca in 2021-2022 se va reveni la nivelurile de profitabilitate de dinaintea pandemiei
- Apetit puternic pentru M&A, 65% dintre liderii de companii vizeaza obiective internationale
- Europa, regiunea cu cele mai bune oportunitati de crestere, preferata in optiunile de tranzactii in urmatoarele 12 luni
Studiu EY Romania: Angajatii romani doresc un program de lucru mai flexibil, iar instabilitatea pietei muncii ii determina sa nu isi schimbe angajatorul
- 53% isi doresc un program mai flexibil din partea angajatorilor
- 46% afirma ca instabilitatea pietei muncii ii determina sa nu renunte la actualul angajator
- 62% considera ca pandemia va avea un impact pe termen lung asupra pietei muncii din Romania
Dinamica dintre angajati si angajatori a suferit modificari in pandemie, atat prin prisma unui nou mod de lucru, instituit pentru a preveni raspandirea virusului, cat si printr-o criza economica inevitabila, care si-a lasat amprenta asupra pietei muncii din Romania. Studiul EY analizeaza tendintele in randul angajatilor din Romania in ceea ce priveste gestionarea crizei de catre angajatori, relatia individuala cu angajatorul si viitorul muncii post-pandemie.
Studiu Valoria: 67% dintre companii mizeaza pe eficientizarea portofoliului de produse/servicii si a canalelor de vanzare pentru a creste in 2021
Noua editie a studiului „Evolutia afacerilor din Romania” realizat de Valoria in parteneriat cu Doingbusiness.ro aduce perspectiva modului in care managerii prognozeaza evolutia afacerilor in anul 2021.
„Fata de editia de la inceputul anului 2020, cercetarea din 2021 indica atitudinea rezervata a companiilor privind evolutia cifrei de afaceri, a profitului si investitiilor. Totusi managerii si directorii executivi se astepta ca anul 2021 sa fie mai favorabil pentru afaceri comparativ cu anul 2020. Chiar daca vom vedea o revenire diferentiata a diferitelor sectoare de activitate, raman foarte solicitate transportul, logistica, IT-ul, comunicatiile, deoarece s-a schimbat modul de consum si modul de viata.”, spune Constantin Magdalina (foto stanga), Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.
Inovatia in contabilitate tine de tehnologie
Inovatia nu este simpla cand intr-o profesie tot ce faci este ghidat de reguli, reglementari si canoane. Este si cazul profesiei de contabil. Nu ca nu se poate inova deloc, dar ca mentalitatea exersata in timp il opreste pe practicantul acestei meserii s-o faca. Insa tehnologia schimba aceasta paradigma. Regulile si reglementarile raman stricte, dar se poate inova prin apelul la tehnologie.
Acum, mai mult ca oricand, tehnologia le permite contabililor si consultantilor fiscali sa se conecteze mai eficient cu clientii lor, prin platforme software colaborative integrate. Tehnologia nu ii inlocuieste, ci mai degraba le ofera mai multe oportunitati de a-si face munca printr-o comunicare mai stransa cu clientii.
Startup de crestere pentru companiile mari
Recesiunile sunt adesea perioade de inovatie si, surprinzator poate pentru unii, de investitie. Dar cresterea interesului directorilor generali pentru dezvoltarea companiilor ar putea arata ca marile companii au iesit la cumparaturi de sau au pornit start-up-uri. Este bine cand este asa, doar ca si atunci cand se intampla procentul decidentilor care reusesc sa-si creasca companiile este mic.