Consulting Jobs

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Insolventa

CUMPANASU INSOLVENCY recruteaza Practician in Inso...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Middle Level Lawyer ...

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer

CUMPANASU PARTNERS recruteaza Senior Lawyer cu exp...

Cumpanasu Partners is looking for experienced lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Cumpanasu Partners is looking for new lawyers

Cumpanasu Partners is looking for lawyers experien...

Reff & Asociatii isi deschide portile pentru viitorii profesionisti

Reff si Asociatii SCA, societatea de avocati repre...

Duncea Stefanescu is recruiting experienced lawyer and junior lawyer

Experienced Lawyer, Advisory Requirements- full...

It’s your career. Where will you take it?

Experienced Lawyer with Reff & Associates Real...

Cumpanasu si Dejescu recruteaza avocati

CUMPANASU si DEJESCU recruteaza avocati pentru niv...

Premium Brands

Mihai Marcu, Presedinte: “MedLife acopera toate zonele de activitate medicala”

Dle Presedinte Mihail Marcu, cum se prezinta in 2012 business-ul MedLife? La ce nivel s-a ajuns din punct de vedere financiar, tehnic, logistic, uman? In prezent, MedLife isi desfasoara activitatea...

Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group: "Nu vrem sa ne cumparam cota de piata, ci punem pret pe relatia cu clientul"

Interviu cu Michael Schmidt, Presedinte Automobile Bavaria Group Dle Presedinte Michael Schmidt, cine isi cumpara BMW in Romania? Un mic "portret robot" al celor care prefera aceasta marca.Conducat...

Radisson Blu – definitia luxului

Simtind pulsul capitalei, in inima orasului, Radisson Blu Hotel din Bucuresti este locul la care, tot mai des in ultima vreme cand se vrea a se organiza o intalnire de afaceri, un pranz, o cina sau ...

Bento Box - Un pranz rapid si complet, servit intr-un mod specific japonez

Restaurantul Benihana din incinta hotelului Howard Johnson are placerea sa prezinte cel mai nou concept al sau - Bento Box. Acesta vine in intampinarea persoanelor foarte ocupate, care nu au timp sa...

Noul Porsche Boxster vine in Romania din luna aprilie

Programat sa isi faca aparitia in martie pe podiumul elvetian al Salonului Auto de la Geneva, noua generatie Boxster este prezentata deja intr-un comunicat oficial. Porsche a prezentat a t...

Testimoniale

"In ceea ce priveste catalogul si portalul anuaruldeconsultanta.ro, apreciez in mod deosebit aparitia acestor produse media targetate care ne lipseau si care reusesc o monitorizare eficace si obiectiva a societatilor de profil din tara."
Avocat Ovidiu Pop, Partener Badita & Pop

"Nu putem decat sa ne bucuram sincer de succesul repurtat de publicatia si site-ul pe care cu atata minunata competenta le conduceti. Suntem onorati sa ne numaram printre colaboratorii dvs si va dorim sa cresteti constant pe aceasta piata atat de competitiva."
Raluca PUTUREANU, Marketing Specialist ROMINVENT S.A.

Avem 41 vizitatori și nici un membru online

Unele consideratii juridice cu privire la corelatia dintre obligatiile de raportare si cele de notificare stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 5/2020 de transpunere a DAC6, precum si cu privire la unele aspect ale regimului sanctionator aferent acestor o

Ordonanta de Guvern nr. 5/2020 (”OG nr. 5/2020”) publicata la 31 ianuarie 2020 transpune in Romania Directiva 2018/822 a Consiliului Uniunii Europene privind schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal cu privire la modalitatile transfrontaliere care fac obiectul raportarii. preluand intr-o masura destul de mare textul acestei, al carei nume este deja cunoscut sub acronimul DAC6 . Cum pana in prezent aceste chestiuni nu au fost abordate in spatiul public , vom prezenta in cele ce urmeaza o serie de comentarii asupra unor aspecte importante de ordin juridic legate de obligatiile de raportare si notificare, dar si in legatura cu sanctiunile ce ar putea fi aplicate in cazuri de nerespectare a acestor obligatii.

1. Corelatia dintre obligatia de raportare si cea de notificare

In prealabil, reamintim ca din economia OG nr. 5/2020 se desprind doua categorii de titulari ai obligatiei de raportare a aranjamentelor transfrontaliere (i.e. intermediarii si contribuabilii relevanti, astfel cum este fiecare dintre aceste doua categorii distincte definita de lege), existand si o serie de mentiuni despre cum anume si cand ar trebui sa aiba loc raportarea de catre fiecare dintre cei doi, aspecte care ridica insa in mod absolut necesar nevoia anumit clarificari esentiale. Daca este evident ca obligatia de raportare nu este niciodata in sarcina amandurora, ci doar fie in sarcina intermediarilor, fie in cea a contribuabililor relevanti, din perspectiva practica, in special fata de sanctiunile care pot deveni incidente , se pune in primul rand o intrebare extrem de importanta: cine si cum anume aduce la indeplinire obligatia de raportare?.

Astfel, trebuie sa observam pe o parte, ca obligatia de raportare revine ca regula intermediarului, cu exceptia situatiei in care acesta, tinut fiind de obligatia secretului profesional (e.g. sa zicem, un avocat sau  consultant fiscal ) cu privire la care nu exista o manifestare de vointa – expresa sau implicita, dar in orice caz, neechivoca - a contribuabilului relevant de renuntare la aceasta protectie legala speciala, pe care reglementare o desemneaza sub denumirea de ”acord”. In asemenea cazuri de exceptie, va fi obligat sa raporteze un alt intermediar implicat care nu este tinut de obligatia secretului profesional  sau, in ultima instanta, daca nu exista niciun fel de asemenea intermediar, contribuabilul relevant.

In schimb, tot in asemenea cazuri de exceptie, intermediarul tinut de secretul profesional va avea doar o obligatie notificare ce trebuie transmisa  celuilalt intermediar care nu are o asemenea obligatie de confidentialitate, respectiv, in lipsa unui asemenea intermediar, direct contribuabilului, ca aranjamentul transfrontalier este unul care trebui raportat.

Pe de alta parte, cu privire la aranjamentele comercializabile  apare problema in ce masura exista o obligatie periodica de raportare (i.e. la trei luni, asa cum lege prevede) a acestora, sub forma specifica impusa de aceasta reglementare (alin.4 al art.2914 Cod procedura fiscala) in cazul unui intermediar tinut de secretul profesional. Aceasta intrucat reglementare nu face nicio diferentiere in privinta acordarii unei preferintei de pastrare a confidentialitatii informatiei cu privire la aranjamentele transfrontaliere dupa cum ele sunt sau nu comercializabile. Astfel, daca o asemenea obligatie exista cu siguranta in ceea ce priveste obligatia de raportare pentru conceperea unui asemenea aranjament, pentru ca prin definitie, nu exista la acel moment nicio particularizare a sa (nici macar nesemnificativa), asa cum legea o reliefeaza prin definitia amintita, credem ca lucrurile ar trebui sa stea altfel atunci cand aranjamentul devine unul particularizat, oricat de putin ar varia el in cazul x fata cazul y.

In al doilea rand, in legatura cu momentul raportarii se pun o serie de intrebari legate de determinarea activitatilor specifice ale intermediarului care impun obligatia de raportare, pornind de la definirea sa prin raportare la activitatea de a proiecta, organiza, gestiona implementarea un aranjament transfrontalier sau la activitatea de furnizare de ”ajutor, asistenta sau consiliere” in legatura cu proiectarea, organizarea sau gestionare implementarii, fara insa ca aceste activitati sa fie in vreun fel delimitate in concret. Cum distingem, deci, intre organizare si gestionare sau intre ajutor, asistenta sau consiliere si ce presupun, in concret, aceste activitati? Pe de alta parte, nasterea obligatiei de raportare este legata de momentul pregatirii sau punerii la dispozitie a aranjamentului in vederea implementarii, precum si in functie de momentul efectuarii primului pas in demersul de implementare. Ce inseamna pregatire a implementarii sau punere la dispozitie in vederea implementarii si cum stabilim momentul exact in aceste evenimente intervin, in conditiile in care in functie de acesta depinde cand si mai ales daca incepe sa curga termenul de 30 zile de raportare?

Sunt intrebari pe care, pe buna dreptate, va trebui sa si le puna orice intermediar sau contribuabil care fie intentioneaza sa initieze o tranzactie transfrontaliera, fie a avut deja tangente cu o tranzactie transfrontaliera, astfel incat sa determine daca intra sau nu in sfera de aplicare a DAC6 (inclusiv dintr-o perspectiva tranzitorie), chestiuni insa in legatura cu care OG nr.5/2020 nu ofera un raspuns. Este, desigur, de asteptat ca aceste aspecte sa fie clarificate de ghidul pe care ANAF s-a angajat sa-l emita si sa-l publice pe pagina de internet a institutiei. Va fi esential sa se pastreze, insa, spiritul si litera legii pentru a nu se ajunge in situatia in care, din dorinta – desigur, absolut fireasca - a autoritatilor de a avea cat mai multe informatii, sa se incalce principiile esentiale ale reglementari introduse pentru a se asigura respectarea a unor alte valori sociale, cel putin la fel de importante.

Totusi, dincolo de necesitatea stringenta a clarificarii acestor aspecte pana la data de 1 iulie 2020 - cand intra in vigoare OG 5/2020, consideram ca textul Directivei DAC6 si al legii nationale de transpunere ofera cateva elemente care creioneaza limitele obligatiei de raportare, din care credem ca se desprind suficiente argumente in sensul concluziei ca asemenea tranzactii nu trebuie sa fie raportate decat atunci cand implementarea rezulta a fi o optiune posibila pentru contribuabilul in discutie si, desigur, intermediarul.

2. Sanctionarea neindeplinirii obligatiilor de raportare sau notificare

Cu titlu preliminar, aratam ca Romania a ales sa transpuna Directiva DAC6 in privinta necesitatii stabili unui regim sanctionator pentru incalcarea obligatiei de raportare a aranjamentelor transfrontaliere, care sa fie eficace, proportional si cu efect de descurajare, prin instituirea raspunderii contraventionale. Astfel, faptele (i) de a nu raporta sau raporta cu intarziere un aranjament transfrontalier sau (ii) de a nu notifica alti intermediari/contribuabilul relevant cu privire la obligatia de raportare, reprezinta contraventii si sunt sanctionate cu amenda contraventionala cuprinsa intre 20.000 lei si 100.000 lei (art. 336 alin. 2 lit. n) Cod procedura fiscala), respectiv, intre 5.000 lei si 30.000 lei (art. 336 alin. 2 lit. o) Cod procedura fiscala).  Drept urmare, fapta intermediarilor sau, dupa caz, a contribuabililor de a nu-si indeplini obligatia de raportare in termenul de 30 zile (pentru aranjamentele transfrontaliere personalizate) si, respectiv, termenul de 3 luni (pentru aranjamentele comercializate), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala. Aceeasi sanctiune se aplica si pentru nedeclararea tranzactiilor raportabile din perioada 25 iunie 2018 – 1 iulie 2020 pana la data de 31.08.2020.

Si in privinta sanctionarii obligatiilor de raportare sau notificare la o analiza de substanta a reglementarii apar o serie de intrebari, iar dintre acestea incercam sa abordam mai jos cateva, impreuna cu raspunsurile care in opinia noastra ar trebui date in privinta lor.

In primul rand, in ceea ce priveste aplicarea acestor sanctiuni contraventionale, se vor aplica si dispozitiile Ordonantei Guvernului 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (”OG nr. 2/2001”). Cum din redactarea art. 336 alin. 1 lit. w) si x) din Codul de procedura fiscala rezulta ca fapta contraventionala, verbum regens, o reprezinta o fapta omisiva, respectiv, neraportarea sau raportarea cu intarziere a aranjamentelor transfrontaliere raportabile si neindeplinirea obligatiei de notificare a altui intermediar sau a contribuabilului relevant cu privire la obligatia de raportare. Drept urmare, fiecare aranjament neraportat, respectiv, raportat cu intarziere, precum si fiecare fapta de netransmitere a notificarii reprezinta o contraventie si va fi sanctionata cu amenda prevazuta de lege.

In al doilea rand, consideram ca daca sunt constatate mai multe astfel de fapte de neraportare/lipsa notificare care constituie contraventii, devin incidente prevederile art.10 si art. 20 din OG nr.2/2001, echipa de control fiscal nu va putea deci sa aplice decat o singura sanctiune pentru toate faptele contraventionale si nici nu le va putea segmenta artificial pentru a ajunge la un rezultat diferit.

In al treilea rand, textul final al reglementarii sanctionatorii referitoare la raportare, care viza in prima sa versiune in mod nediferentiat intermediarii tinuti de secretul profesional in functie de exprimarea acordului contribuabililor relevanti la raportare, nu a mai fost adaptat in mod corespunzator pentru a avea in vedere si ipoteza in care un acord in aceste sens este exprimat de contribuabil intr-un termen care le lasa la dispozitie intermediarilor mai putin de 30 de zile pentru a raporta, termenul standard avut in vedere in raport. Or, fata de neclaritatea legii sanctionatorii, acestia nu ar putea fi sanctionati pentru neraportare decat daca nu raporteaza la un interval mai mare de 30 de zile de cand au primit acordul pentru raportare.

In al patrulea rand, se pune problema prescriptiei aplicarii sanctiunilor prevazute de OG nr.5/2020, prin raportare la art. 13 din nr. OG 2/2001, care – reamintim - face distinctie intre un termen de 6 luni de la data savarsii faptei pentru contraventiile simple, instantanee si, respectiv, de la data incetarii savarsirii faptei pentru contraventiile continue, in cazul in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp.

Totodata, jurisprudenta cu privire la prescriptia la contraventiile aferente nedepunerii declaratiilor fiscale este neunitara, existand solutii in care s-a considerat ca fapta reprezinta o contraventie continua , in timp ce din altele  rezulta concluzia ca faptele sunt instantanee, momentul consumarii actului fiind cel in care expira termenul legal de declarare, iar contribuabilul nu depune declaratia fiscala. Aceasta din urma solutie este sprijinita de opinii din lucrari de specialitate din doctrina de drept fiscal  , dar si in lucrari referinta din doctrina de drept administrativ au fost exprimate opinii critici cu privire la prelungirea prescriptie pana la incetarea comportamentului ilicit, cu motivarea ca fapta devine imprescriptibila.

Spre deosebire de cazurile de sanctionare a nedepunerii unei declaratii fiscale in termen legal conform Codului de procedura fiscala, OG nr. 5/2020 defineste expres raportarea cu intarziere a unui aranjament transfrontalier raportabil, instituind insa aceeasi o sanctiune contraventionala a amenzii. In alte cuvinte, constituie fapta contraventionala, atat neraportarea, cat si raportarea cu intarziere a unui aranjament. Fata de aceasta formulare a textelor speciale din OG nr.5/2020, apreciem ca ambele categorii de fapte contraventionale ar trebui sa fie considerate contraventii instantanee fata de imprejurarea elementul material al acestora – neraportarea sau lipsa notificarii – se consuma la momentul expirarii termenului legal, iar organele fiscale au posibilitatea constatarii acestor fapte in termenul de prescriptie de legal de 6 luni.

Natura juridica de contraventie instantanee, iar nu continua, este confirmata in acest caz de interpretarea gramaticala a textului legal, care sanctioneaza si raportarea cu intarziere a aranjamentului transfrontalier – fapta care semnifica, in realitate, o remediere a neexecutarii obligatiei de raportare in termenul legal. Deci, momentul incetarii savarsii faptei contraventionale de neraportare prin efectuarea raportarii cu intarziere nu constituie momentul savarsii sau consumarii faptei de neraportare, ci savarsirea unei alte fapte contraventionale distincte, pentru care incepe sa curga un nou termen de prescriptie de 6 luni. Aceleasi comentarii ar trebui sa fie aplicabile si pentru neraportarea aranjamentelor comercializabile.

Desigur ca, independent de problematica inlaturarii raspunderii contraventionale pentru neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau lipsa notificarii, acestea nu afecteaza in vreun fel raspunderea administrativa a intermediarilor sau, dupa caz, a contribuabililor relevanti, care vor putea fi obligati de autoritatile fiscale, pe calea unor dispozitii de masuri, sa efectueze aceste raportari si/sau notificari.

3. In loc de concluzii: instituirea unui mecanism de analiza a tranzactiilor transfrontaliere este absolut necesara in cazul oricarei persoane care deruleaza operatiuni ce pot cadea sub incidenta OG nr.5/2020

In contextul descris mai sus, ne asteptam ca verificarea calitatii de intermediar sau de contribuabil relevant in contextul unui aranjament transfrontalier raportabil si, deci, a existentei obligatiei de raportare sau de notificare mai sus mentionate sa ridice multiple provocari si dificultati de interpretare si aplicare a acestor dispozitiilor legale in fata organelor fiscale si, ulterior, in fata instantelor de judecata. Aceasta cu atat mai mult cu cat calificarea unei activitati desfasurate de intermediari si/sau contribuabilii relevanti ca intrand sau nu in sfera de aplicare a Directivei DAC6 presupune o judecata de valoare care are, totusi, un grad de subiectivism si care, in aceste conditii, trebuie efectuata de intermediari si contribuabilii relevanti intr-o maniera transparenta si convingatoare, care sa asigure o buna si usoara colaborare cu organele fiscale.

In acest sens, din experienta altor state membre, o asemenea judecata poate fi efectuata in baza unei proceduri interne elaborate pe baza unui algoritm si a unor criterii obiective si bine fundamentate. O asemenea procedura s-ar putea dovedi extrem de relevanta si chiar hotaratoare pentru dovedirea preocuparii si diligentei destinatarilor legii in executarea obligatiilor legale instituite de OG nr. 5/2020 si ar putea cantari decisiv in stabilirea existentei obligatiei de raportare si a faptei contraventionale corelative si, respectiv, in combaterea atragerii raspunderii contraventionale in fata instantelor de judecata.

Articol de: Dan Dascalu (foto stanga), Avocat Partener D&B David si Baias, Coordonator al Departamentului De Litigii si Dreptul Muncii & Mihail Boian (foto dreapta), Avocat Partener D&B David si Baias

Catalog

AFCAR 2019 cop1

Abonare la newsletter

* indicates required

Agenda obligatiilor fiscale 2019

EY agenda fiscala 2019 coperta

 

 

 

 

Fairvalue logo bun 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EY logo 2020 portal

 

 

andra musatescu sigla noua

 

 

Valoria logo2 

 

 

 

 

 

Finexpert logo 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kreston logo 2018

 

 

 

works logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

prospect logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

expert control logo

 

 

 

 

 

evident info logo 

 

 

 

 

nefertiti logo

 

 

 

Copyright © 2020 KLAUS MEDIA PRESS
Toate drepturile rezervate.